dc.description.abstract | Sammendrag
Bakgrunn: Akutte respirasjonsproblemer er den hyppigste årsaken til innleggelse av barn i
intensivavdelinger. Kompetanseheving av intensivsykepleiere som arbeider med akutt kritisk
syke barn er derfor nødvendig. Non-invasive ventilation (NIV) er en stadig mer anvendt
behandling til barn med akutt respirasjonsproblemer. Det finnes lite forskning på
intensivsykepleieres erfaring med NIV til barn.
Hensikt og problemstilling: Hensikten med studien var å skaffe kunnskap og erfaringer, som
intensivsykepleiere i generell intensivavdeling har fra sitt arbeid med NIV til barn. Dette kan
bidra til å øke intensivsykepleieres kompetanse med å fremme toleranse av NIV til akutt
respiratorisk syke barn. Problemstilling: Hvilke erfaringer har intensivsykepleiere med å
fremme toleranse av non-invasive ventilation (NIV) til akutt respiratorisk syke barn på
generell intensivavdeling.
Metode: Oppgaven har et kvalitativt design. Vi gjennomførte tre semistrukturerte
fokusgruppeintervjuer med til sammen ni intensivsykepleiere ved to generelle
intensivavdelinger, i to forskjellige helseforetak. Med utgangspunkt i Lindseth og Nordbergs
analysemetode med fenomenologisk hermeneutisk tilnærming analyserte vi innhentede data.
Resultater: Analysen resulterte i tre hovedtemaer og åtte subtemaer: 1. Å finne sin indre
trygghet- opplevelse av stress, å finne trygghet gjennom kunnskap og kompetanse. 2. Å roe
barnet- å bruke hele seg selv, viktigheten av å involvere foreldrene, bruk av medikamenter. 3.
Å være avhengig av et godt teamarbeid i rolige omgivelser- kommunikasjon og samarbeid i
rolige omgivelser, å oppleve trygghet med et godt tverrfaglig samarbeid.
Konklusjon: Intensivsykepleieres kompetanse, godt samarbeid og gode prosedyrer fremmer
toleranse av NIV til barn. Intensivsykepleieres ikke- medikamentelle intervensjoner og
foreldrenes nærhet er essensielle faktorer for å fremme toleranse av NIV til barn.
Nøkkelord: Intensivsykepleiere, erfaringer, fremme, toleranse, NIV, akutt respirasjonssvikt,
barn, generell intensivavdeling.
Summary
Background: Acute respiratory problems are the most frequent reason for admission of
children to intensive care units. Competence upgrading of intensive care nurses who work
with acutely critically ill children is therefore necessary. Non-invasive ventilation (NIV) is an
increasingly used treatment for children with acute respiratory problems. There is little
research on intensive care nurses´ experience with NIV for children.
Purpose and problem: The purpose of the study was to obtain knowledge and experiences
that intensive care nurses in general intensive care unit have from their work with NIV for
children. This can help to increase intensive care nurses' competence in promoting tolerance
of NIV to acutely respiratory ill children. Research Question: What experience do intensive
care nurses' have in promoting tolerance of non-invasive ventilation (NIV) to acutely
respiratory ill children in a general intensive care unit.
Method: The assignment has a qualitative design. We conducted three semi-structured focus
group interviews with a total of nine intensive care nurses at two general intensive care units,
in two different health facilities. Based on Lindseth and Nordberg's analysis method with a
phenomenological hermeneutic approach, we analyzed the collected data.
Results: The analysis resulted in three main themes and eight subthemes: 1. To find one´s
inner calm - experience of stress, to find security through knowledge and competence. 2.
Calming the child –using one's whole self, the importance of involving the parent, use of
pharmaceuticals. 3. To be depending on good teamwork in calm surroundings –
communication and cooperation in calm surroundings, to experience security with good
interdisciplinary cooperation.
Conclusion: Intensive care nurses´ competence, good cooperation and good procedures
promote tolerance of NIV in children. Intensive care nurses´ non- pharmalogical interventions
and parents´ proximity are essential factors in promoting tolerance of NIV in children.
Key Words: Intensive care nurses, experiences, promotion, tolerance, NIV, acute respiratory
failure, children, general intensive care unit. | |