Gjøre livene dere lettere: En kvalitativ studie om sykepleierens opplevelse av sitt ansvar og sin funksjon i et barnepalliativt team, og hvordan egen kompetanse nyttiggjøres i teamet.
Abstract
Sammendrag Bakgrunn: Sykepleiere skal være en del av barnepalliative team og barnesykepleierforbundet jobber for at alle barnepalliative team skal ha minst en barnesykepleier. Ansvar, funksjon og kompetansen til sykepleieren i teamet er ikke spesifisert i nasjonale retningslinjer. Hensikt og problemstilling: Hensikten med dette forskningsprosjektet var å få mer kunnskap om hvordan sykepleieren selv opplever sitt ansvar og sin funksjon i et barnepalliativt team, og hvordan kompetansen nyttiggjøres i teamet. Problemstilling: «Hvordan opplever sykepleiere sitt ansvar, funksjon og kompetanse i et barnepalliativt team?». Metode: Kvalitativt design med datainnsamling gjennom 8 semistrukturerte individualintervjuer. Vi benyttet Braun & Clark´s refleksive tematiske analyse som analysemetode. Resultater: Analysen resulterte i 3 hovedtemaer og 7 subtemaer. Sykepleierne uttrykker et stort personlig engasjement, der jobben i barnepalliativt team betegnes som å gjøre livene til barna og familiene lettere. Sykepleieren opplever å jobbe på lag, der de ofte står familienes nærmest, koordinerer oppgavene rundt familien og trekker inn andre etter behov. Sykepleierne opplever en mangel på tid til å utøve den tjenesten de identifiserer at barna og familiene trenger. Arbeidet preges av en opplevelse av at andre ikke vet hva barnepalliasjon innebærer. Konklusjon: Sykepleiere i barnepalliative team kan ikke konkretisere sitt ansvar og sin funksjon i teamet. Deres kompetanse brukes til å utøve helhetlig, familiesentrert sykepleie med mål om at barna og familiene skal få det best mulig. Det er behov for å tydeliggjøre oppgavene til de barnepalliative teamet og hvor mye tid som skal settes av for dette.
Nøkkelord: Barnesykepleie, barnepalliasjon, barnepalliative team, helhetlig sykepleie, familiesentrert, funksjon, ansvar.
AbstractBackground: Nurses are supposed to be part of pediatric palliative care teams. The responsibilities, roles and competencies of nurses in the team are not specified in national guidelines.Purpose and research question: The purpose of this study was to gain more knowledge about how nurses perceive their responsibilities and roles in a pediatric palliative care team, and how their competencies are utilized within the team. Research question: "How do nurses perceive their responsibilities, roles and competencies in a pediatric palliative care team?"Method: Qualitative design with data collection through 8 semi-structured individual interviews. We utilized Braun & Clark's reflexive thematic analysis as the analysis method.Results: The analysis resulted in 3 main themes and 7 sub-themes. Nurses express a significant personal commitment, describing their work in the pediatric palliative care team as making the lives of the children and families easier. Nurses experience working as a team, often being closest to the families, coordinating tasks around the family, and involving others as needed. Nurses experience a lack of time to provide the services they identify as necessary.Conclusion: Nurses in pediatric palliative care teams cannot specify their responsibilities and roles. Their competencies are used to provide holistic, family-centered nursing care with the aim of ensuring the best possible outcomes for the children and families. There is a need to clarify the tasks of pediatric palliative care teams and allocated time to the tasks.
Keywords: Pediatric nursing, pediatric palliative care, pediatric palliative care teams, holistic nursing care, family-centered nursing, PPCT, ID-PPC.