Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFrydenlund, Jonas Højgaard
dc.contributor.authorSyvertsen, Vibeke
dc.date.accessioned2024-06-15T16:23:28Z
dc.date.available2024-06-15T16:23:28Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.uia:inspera:221543925:37440730
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3134169
dc.description.abstractHensikten: Hensikten med studien er å utforske PP- rådgiveres problemforståelser når det kommer til skolefravær. Bakgrunn: Det er behov for mer forskning om skolefravær, og det finnes spesielt lite forskning om PPTs rolle når det kommer til dette temaet. Teoretisk forankring: Studien min bygger på nyere forskning omkring skolefravær og PPTs rolle. Problemforståelsesbegrepet jeg har brukt kommer fra Carol Bacchis (2009) analysemetode kalt «What`s the problem represented to be?», og består av spørsmål som skal avdekke hvordan problemet fremstilles, forståes og snakkes om. Dette for å få frem hvilken diskurs de tilhører. Diskursbegrepet kommer fra Michel Foucault (Hammer, 2017), og hans teorier omkring diskurs og analysen av den er brukt gjennom hele oppgaven. Metode: Forskningsmetoden er kvalitativ med en sosialkonstruktivistisk tilnærming, og datamaterialet ble til gjennom semistrukturerte intervjuer med fem PP- rådgivere. Resultater: Problemforståelsene som ble mest framtredende under analysen var samhandling og tidlig innsats. Konklusjon: Konklusjonen viser seg i form av hvilke effekter disse problemforståelsene har, eller kan få. Samhandlingsproblemet gir oss blant annet ansvarsfraskrivelse, dytting på problemet, manglende felles forståelse og kunnskap, og vansker med å få tak i elevenes stemme. Tidlig innsatsproblemet gir oss et hastverk. Nøkkelord: Holdninger, problemforståelse, diskurs, samhandling, tidlig innsats og pedagogisk psykologisk tjeneste (PPT).
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleFra fordommer til forståelse i skolefraværsaker
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel