Show simple item record

dc.contributor.authorKorsvoll, Nils Hallvard
dc.date.accessioned2024-04-19T12:07:57Z
dc.date.available2024-04-19T12:07:57Z
dc.date.created2023-06-03T16:58:44Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationKorsvoll, N. H. (2023). Jødedomsundervisning i fagfornyelsen: Minoritetsreligioner i dybdelæringens æra. Prismet, 74 (1-2), 93-118.en_US
dc.identifier.issn0032-8847
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3127452
dc.description.abstractI den nye læreplanen for KRLE (LK20) nevnes religioner og livssyn eksplisitt ved navn i mye mindre grad enn tidligere, noe flere har uttrykt uro for at vil føre til at minoritets­religioner og -livssyn blir ignorert i undervisningen. I lys av dette ser jeg på hvordan jødedom har blitt undervist i i norsk og nordisk religions- og livssynsundervisning, for så å utforske om og hvordan LK20 og dens vektlegging av dybdelæring kan svare på utfordringene knyttet til jødedomsundervisning. Først finner jeg at selv om det er en bevegelse bort fra eksplisitte, kristne tolkningsrammer, så finnes det fremdeles en implisitt majoritetsdiskurs som bygger på sekulære, postprotestantiske verdier og forforståelser. Dybdelæringens framheving av elevaktiv undervisning og metoder og praksis fra forskning styrer i seg selv ikke unna dette, men vektleggingen av (selv)refleksjon legger til rette for å utforske nettopp forforståelser og posisjonalitet, og kan dermed gjøre majoritetsdiskurser og egne utgangspunkt eksplisitte og til en del av undervisningen.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherWileyen_US
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.no*
dc.titleJødedomsundervisning i fagfornyelsen: Minoritetsreligioner i dybdelæringens æraen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holder© 2023 The Author(s)en_US
dc.subject.nsiVDP::Humaniora: 000::Teologi og religionsvitenskap: 150::Religionsvitenskap, religionshistorie: 153en_US
dc.source.pagenumber93-118en_US
dc.source.volume74en_US
dc.source.journalPrismeten_US
dc.source.issue1-2en_US
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.5617/pri.10368
dc.identifier.cristin2151522
cristin.qualitycode1


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal