Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorWood, Aleksandra
dc.date.accessioned2024-04-11T12:41:22Z
dc.date.available2024-04-11T12:41:22Z
dc.date.created2024-04-04T14:16:46Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.citationWood, A. (2024). Signalling Properties of Reinforcers in Children’s Transitions [Doctoral Dissertation]. University of Agder.en_US
dc.identifier.isbn978-82-8427-181-1
dc.identifier.issn1504-9272
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3126128
dc.description.abstractEn utvidet mengde forskning tyder på at signalperspektivet tilbyr en alternativ forklaring på en organismes interaksjon med miljøet til det tradisjonelle styrkende synet. Signalperspektivet betrakter forsterkere som veivisere som veileder en organisme til hvor og hvordan flere forsterkere kan skaffes. Så langt har signalegenskapene til forsterkere hovedsakelig blitt studert i operant laboratorier med ikke-menneskelige forsøkspersoner. Denne avhandlingen utvider disse funnene ved å bruke to anvendte eksperimenter med nevrotypiske og nevroatypiske barn og en litteraturgjennomgang av andre anvendte studier. En litteraturgjennomgang undersøkte fem studier som evaluerte intervensjoner ved bruk av stimuluskontroll anvendte teknikker for analyse av atferd for å utvide repertoaret av sosialt signifikant atferd hos barn med autismespekterforstyrrelse (ASD). Resultatene viser at atferdsendringen som er observert i studiene er bedre forstått fra et signaleringsperspektiv fremfor det styrkende perspektivet. Studie 2 hadde som mål å forstå mekanismene som kontrollerer atferd under overganger mellom aktiviteter hos barn med ASD. I tilstand 1, der den kommende forsterkerkonteksten var forutsigbar, var de resulterende overgangene til den slankere konteksten lengre enn overgangene til den rikere konteksten. I tilstand 2, hvor forsterkerkonteksten ikke var signalisert, forsvant forskjellene i overgangstider mellom ulike forsterkerkontekster. Disse resultatene tyder på at overgangstider ble kontrollert av utvidede forsterkningsmønstre i stedet for den nyeste forsterkeren. Studie 3 replikerte resultater fra studie 2 og utvidet funn til nevrotypiske barn. Et design for reversering ble introdusert for å validere resultatene ytterligere. Den støttet påstanden om at overgangstiden kan reduseres dersom overganger til den slankere konteksten ikke signaliseres. Begge eksperimentene fremhevet viktigheten av translasjonsforskning, som kan fungere som en bro mellom grunnleggende og anvendt forskning. Alle studiene støttet nytten av signaleringsperspektivet i anvendte omgivelser, noe som tyder på en fordel for den bredere populasjonen av atferdsanalytikere. Derfor er denne avhandlingen med på å etablere allmennheten i signalperspektivet og er et skritt mot en mer helhetlig forståelse av dette rammeverket i den anvendte konteksten. Jeg oppfordrer til videre translasjonsforskning på nytten av signalrammeverket utover tolkningen av funn fra grunnleggende eksperimenter.en_US
dc.language.isoengen_US
dc.publisherUniversitetet i Agderen_US
dc.relation.ispartofDoctoral dissertations at University of Agder
dc.relation.ispartofseriesDoctoral dissertations at University of Agder; No. 464
dc.relation.haspartPaper I: Wood, A. & Simon, C. (2021). Stimulus Control in Applied Work with Children with Autism Spectrum Disorder from the Signalling and the Strengthening Perspective. Norsk tidsskrift for atferdsanalyse, 48(2), 279-293. https://nta.atferd.no/journalissue.aspx?IdDocument=986 Published version. Full-text is available in AURA as a separate file: https://hdl.handle.net/11250/3125475en_US
dc.relation.haspartPaper II: Wood, A. & Simon, C. (2023). Control of Transition Time by the Likely Future as Signalled from the Past in Children with ASD. The Psychological Record. https://doi.org/10.1007/s40732-023-00553-1. Published version. Full-text is available in AURA as a separate file: https://hdl.handle.net/11250/3082836en_US
dc.relation.haspartPaper III: Signalling Effects during Transitions in Children. Submitted version. Full-text is not available in AURA as a separate file.en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.titleSignalling Properties of Reinforcers in Children’s Transitionsen_US
dc.typeDoctoral thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holder© 2024 Aleksandra Wooden_US
dc.subject.nsiVDP::Medisinske Fag: 700en_US
dc.source.pagenumber108en_US
dc.source.issue464en_US
dc.identifier.cristin2258958


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal