Fremtidens innovatører gjennom studentfrivillighet?
Peer reviewed, Journal article
Published version

View/ Open
Date
2023Metadata
Show full item recordCollections
Original version
Sivertsen, I. B., Haneberg, D. H. A. Å. & Solvoll, S. (2023). Fremtidens innovatører gjennom studentfrivillighet?. Magma forskning og viten, 26(3), 84-91. https://doi.org/10.23865/magma.v26.1318Abstract
Innovative løsninger og nyskapende virksomheter er sentralt for et velferdssamfunn,og for å få til det i tiden fremover må dagens studenter opparbeide seg innovasjonskompetanse. Dessverre er dette kompetanser som ikke nødvendigvis blir vektlagt utviklet i løpet av det formelle studieløpet. Samtidig består studietiden av mer enn det formelle studieløpet, og ved norske universiteter og høyskoler er det mange ulike frivillige organisasjoner drevet av studentene selv. Dette gjør at studenter opparbeider seg mye kompetanse gjennom engasjement i studentdrevne organisasjoner, og denne artikkelen setter søkelys på hvilke innovasjonskompetanser som utvikles, og hvordan dette eventuelt skjer. Først utviklet vi et rammeverk for innovasjonskompetanse bestående av: (1) kreativitet og utforskende aktivitet, (2) problemløsning, (3) strategisk tenkning, samt (4) samarbeids- og kommunikasjonsferdigheter. Deretter gjennomførte vi en studie med dybdeintervjuer med 14 studenter ved ulike utdanningsinstitusjoner i Norge som til sammen enten deltar eller har deltatt i 51 ulike verv. Funnene våre viser hvordan engasjement utover studiene bidrar til at studentene tilegner seg kunnskaper som de ikke får gjennom studiene. Økt kompetanse i å jobbe i tverrfaglige grupper, trygghet i håndtering av konflikter, handlingskompetanse og større nettverk er noen erfaringer studentene sitter igjen med som er i samsvar med innovasjonskompetanse. Vi mener derfor at studentfrivillighet kan gi viktig innovasjonskompetanse for fremtidens arbeidsliv.