dc.description.abstract | Telekombransjen har hatt en eksplosiv økonomisk vekst de siste årene, og det vises til at
bransjen globalt står for 1,4% av det samlede klimautslippet. Samtidig vises det til at
tilgjengeliggjøring av telekomløsninger kan bidra til å redusere klimagassutslipp i andre
næringer med opp mot 20%. Med det bakteppet skal studien, ved å undersøke to casebedrifter,
Bergen Fiber og Eltel, gi innsikt i hvordan aktører i telekombransjen i Norge tilnærmer seg
bærekraft, hvilke barrierer de møter, og potensielle strategier for forbedring.
Bedriftene er av ulik størrelse og fra forskjellige deler av verdikjeden. For å kunne gå i
dybden, avdekke nyanser og forholdet mellom individ og kontekst, er forskningsmetoden
kvalitativ, med en utforskende problemstilling. Datagrunnlaget som er benyttet for analyse
kommer fra fire semistrukturerte intervju.
Selv om casebedriftene har startet aktiviteter rettet mot miljømessig bærekraft, er det
observert en merkbar mangel på sosial bærekraft og et uforholdsmessig fokus på økonomiske
faktorer. Denne ubalansen antyder behovet for en bredere tilnærming til bærekraft som også
inkluderer den sosiale dimensjonen sammen med miljømessige bekymringer, og en mer
helhetlig tilnærming der miljø og sosial bærekraft vektlegges mer.
Studien finner at casebedriftene har strukturerte innovasjonsprosesser. Imidlertid mangler
disse prosessene tilpasning til strategiske mål, spesielt når det gjelder å integrere bærekraft i
innovasjonsstrategiene. I tillegg identifiserer studien manglende deltakelse fra toppledelsen i
bærekraftsinitiativer, et fravær som hindrer bærekraftig utvikling på strategiske, normative og
operative nivåer i organisasjonen. Studien identifiserer også at det er begrenset bruk av
forretningsmodellinnovasjon for bærekraftsformål. Nåværende forretningsmodeller forblir
relativt statiske med lite innovasjon rettet mot bærekraft.
Telekombransjen består av rundt 100 netteiere og rundt 60 entreprenørbedrifter, og for å få en
mer omfattende forståelse av sektoren vil det være nødvendig med en mer bredere
undersøkelse av bransjen med selskap av forskjellig størrelse, type og geografisk tilknytning. | |