Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHeidi Esma Dahl Bønnhoff
dc.contributor.authorErlend H. Fredriksen
dc.date.accessioned2024-01-25T17:23:33Z
dc.date.available2024-01-25T17:23:33Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uia:inspera:182219187:3242292
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3113957
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractHensikten med denne oppgaven har vært å undersøke Nav-veiledere sine erfaringer med å skulle opparbeide et samarbeid med sine brukere gjennom følgende problemstillingen: «Hvordan opplever Nav-veiledere å skulle opparbeide et samarbeid med sine brukere?» Oppgaven ser nærmere på hvordan rammeverket i NAV gjennom blant annet fremveksten av digitalisering, arbeidspress, lovverk og regler påvirker Nav-veiledere når de skal prøve å opparbeide et samarbeid med deres brukere. Hensikten med denne oppgaven er å synliggjøre arbeidsforholdene til Nav-veiledere i deres samarbeid med brukere, og hvilke forutsetninger som bør ligge til grunne for at et slikt samarbeid kan fungere mest mulig optimalt. Tidligere forskning gjort om digitalisering av NAV i samarbeid med bruker, hvordan det står til med brukers tillit til NAV og veileders rom for bruk av skjønn i samarbeid med bruker har blitt belyst, for å beskrive hvordan tidligere forskning ser på oppgavens tema. Oppgaven har videre blitt bygd opp på to teoretiske perspektiver, som er Lipsky (2010) sin teori om bakkebyråkrater og Dreyfus (2009) sin teori om den digitale utviklingen i vårt samfunn. Metoden som har blitt brukt i oppgaven er en kvalitativ metode basert på kvalitative intervjuer av 5 Nav-veiledere. Alle disse Nav-veiledere har over 2 års erfaring med å jobbe med brukere, noe som gjør at de har en god erfaring med å bygge et samarbeid til sine brukere. Videre har det blitt gjort en tematisk analyse av funnene fra disse intervjuene. Funnene fra analysen av intervjuene, tidligere forskning og teori har vært med på å danne grunnlaget for oppgavens drøfting og konklusjon i kapitel 7. Hovedfunn fra kapitel 7 kort fortalt er at Nav-veilederne opplever samarbeid med bruker som bra, men at det likevel er noen utfordringer i rammeverk de jobber under, som er bygd inn i NAV. Disse rammeverkene er med på å begrense dem til å gi bruker den optimale hjelpen de søker. Arbeidspress gjennom å ha for mange brukere er et av argumentene her. I tillegg kommer det frem at for brukere, som ikke har høy digital kompetanse, så kan de slite med å følge med på sin sak ettersom de ikke klarer å bruke de digitale verktøy som NAV opererer med. Utfordring med å ha makt over bruker blir også belyst, men blir ikke sett på som en utfordring ettersom de mener de har et transparent samarbeid med bruker, hvor bruker blir informert om alt som skjer i deres sak. Mangel på bruk av skjønn og måtte følge lover og regler blir også lagt frem som en utfordring. Samtidig føler veilederne at de klarer å begrense denne utfordringen med å vise bruker at de er der for dem, og vil gjøre sitt ytterste for å hjelpe dem i deres sak.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleNav-veilderes med å bygge samarbeid til brukere.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel