Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSynnes, Ronald Mayora
dc.contributor.authorNilsen, Anette Taraldsen
dc.date.accessioned2024-01-02T17:23:44Z
dc.date.available2024-01-02T17:23:44Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uia:inspera:182219187:110808723
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3109421
dc.description.abstractDenne masteroppgaven utforsker relasjonsbyggingen mellom bakkebyråkrater og flyktninger, med særlig vekt på påvirkningen av arbeidsbetingelsene. Jeg undersøker temaet ved å søke svar på følgende problemstilling: På hvilken måte påvirker bakkebyråkratenes arbeidsbetingelser relasjonsbyggingen med flyktningene de arbeider med? Det teoretiske rammeverket inkluderer Lipskys (1980/2010) teori om bakkebyråkrater og Zackas (2017) teori om moralske disposisjoner. Avhandlingen baserer seg på kvalitative intervjuer med fire lærere i voksenopplæring og fire programrådgivere. Funnene i denne studien peker på at arbeidsbetingelsene til bakkebyråkratene i stor grad spiller inn på hvordan de bygger relasjoner. Bakkebyråkratene har en krevende arbeidshverdag med begrenset tid, et press på effektivisering, høy arbeidsbelastning og stadige endringer. Programrådgiverne opplever at det byråkratiske systemet de jobber innenfor i større grad påvirker relasjonsbyggingen med flyktningene i negativ retning, enn hva som er tilfelle for lærerne. I tillegg påtar programrådgiverne seg ofte oppgaver som er utenfor deres instruks, i møte med arbeidsbelastninger og eksterne forventninger. Lærerne evner derimot i større grad å avgrense sin egen rolle og sine arbeidsoppgaver i møte med høy arbeidsbelastning. Både programrådgivere og lærere rapporterer at relasjonene med flyktningene blir påvirket av beslutningene som tas i kraft av deres rolle som bakkebyråkrater. Resultatene av undersøkelsen viser videre at på tross av utfordrende arbeidsbetingelser, så velger enkelte bakkebyråkrater allikevel å prioritere relasjonsbygging med flyktningene. Jeg finner at utdanningsbakgrunn, erfaring og bakkebyråkratens egen forståelse av sine arbeidsoppgaver og rolle er avgjørende for om bakkebyråkratene prioriterer relasjonsbygging. Enkelte prioriterer relasjonsbyggingen over systematiske krav. Andre har større fokus på å følge lover og retningslinjer, noe som kan nedprioritere relasjonene. Utover dette identifiserer oppgaven to verdigrunnlag, som styrer bakkebyråkratenes motivasjon og hvordan de utfører arbeidet sitt; et samfunnsorientert verdigrunnlag og et mellommenneskelig verdigrunnlag. Engasjementet til bakkebyråkrater med samfunnsorientert verdigrunnlag er knyttet et ønske om å forbedre strukturelle utfordringer i samfunnet eller på arbeidsplassen, mens engasjementet til de med mellommenneskelig verdigrunnlag ligger i relasjonen med menneskene de arbeider med.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleBakkebyråkraters relasjonsbygging med flyktninger
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel