Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKvinen, Tor Geir
dc.contributor.authorBakkebø, Øyvind
dc.date.accessioned2023-08-31T16:23:13Z
dc.date.available2023-08-31T16:23:13Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uia:inspera:143367997:155208599
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3086710
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractEnergibransjen står midt i kommersielle og strukturelle endringer hvor regulatoriske endringer tvinger frem endring. Store prosjekter innenfor industri med fokus på det grønne skifte krever enorme energiressurser som påvirker energiforbruk samt behovet for forbedret infrastruktur. Bedrifter og private går fra å være konsument til prosument og vi elektrifiserer vårt forbruk i hverdagen i større grad enn tidligere. For å møte økt etterspørsel er det relevant for energiselskapene å se på hvordan nye samarbeidsformer kan bidra til å svare opp forventningene til samfunnet. Energiselskapene er premissgivere for hvordan vi kan elektrifisere samfunnet og hvordan vi kan øke takten på det grønne skiftet. Oppgaven tar for seg ett tidligere fordypningsprosjekt fra mitt daglig virke som ser på samarbeid om støttefunksjoner mellom tre ulike nettselskap. Gjennom denne oppgaven er videre arbeid begrenset til støttefunksjoner knyttet til innkjøp og standardiseringsarbeid, som en av tre hovedelementer i det opprinnelige fordypningsprosjektet. Det finnes kvalitative og kvantitative synergier og dis-synergier (ikke fordeler) med samarbeid. Gjennom oppgaven ser vi på økonomiske forhold som påvirker samarbeid og vi ser på organisatoriske forhold. Problemstillingen blir vurdert opp mot strategiske beslutninger og eierskap, og erfarne ressurspersoner i bransjen bidrar med sin kunnskap gjennom intervjuer og refleksjoner. De økonomiske synergiene er store. De kvalitative synergiene er om noe mer utfordrende og vanskelig å måle. Menneskene, organisasjonene og kultur blir utfordret. Det samme gjør eierskap og lokal tilstedeværelse. Anskaffelser står for høy andel av omsetning i enhver bedrift og er en sterk pådriver til driftsresultatet, kan arbeidet effektiviseres? Leverandørene påvirker i stor grad bedriftens innovasjon og evne til å ta i bruk ny teknologi inkludert kapasitet, kan vi gjøre dette sammen i flere selskaper? Gjennom anskaffelser, ett kjent forbruksmønster og en kjent verdikjede kan man lettere påvirke sin egen innovasjon, standardisering, kostnad og gjennomføring ved samarbeid og kvalitetsledelse. For å synliggjøre arbeidet med innkjøp stilles det spørsmål på hvor i organisasjonen kompetansen er lokalisert og hvordan dette kan påvirke utfallet av beslutninger. Det anbefales å rette fokus innover ved videre forskning, samt se utover mot hvordan samfunn og andre aktører røre på seg for ikke å bli akterutseilt.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleInnkjøpssamarbeid i energibransjen
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel