Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorEmblem, Anne Wenche
dc.contributor.authorBerg, Anders Magnus
dc.contributor.authorØyna, Jacob Skauerud
dc.date.accessioned2023-08-30T16:23:16Z
dc.date.available2023-08-30T16:23:16Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uia:inspera:143802231:93711609
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3086454
dc.description.abstractVi har i denne oppgaven hatt fokus på hvordan prisutviklingen for Skansen og Østre Strandgate i Kristiansand har vært gjennom perioden 2005- 2023. En underliggende antakelse er at transformasjon av omliggende område har innvirket på markedsprisene på boliger lokalisert i, eller i nærhet av det gjeldende området. For å kaste lys over dette har vi gjennomført analyser av transaksjonsdata, foretatt intervjuer med relevante aktører og analysert salgsprospekter på tre nyere boligprosjekter i dette området: Tangen Ytterst, Tangen Blå og Tangen Torv. I analysene studerer vi med hjelp av ordgrupper og gjennomgang av prospektene også hvordan markedsføring av disse tre prosjektene varierer. Oppgaven tar for seg problemstillingen «Hvordan er sammenhengen mellom prisnivå og fremstillingen av nye boligprosjekter”. Vi har formulert tre hypoteser som vil være med på å belyse problemstillingen. Disse tre er: Hypotese 1: De nye boligprosjektene på Tangen fører til en positiv spillover-effekt for de nærliggende boliger i Østre Strandgate og Skansen over tid. Hypotese 2: Omsetningstiden for små boliger er kortere for større boliger på Skansen. Hypotese 3: Omsetningstiden for små boliger er kortere for større boliger i Østre Strandgate. Hypotese 1 er belyst ved hjelp av en gjennomsnittsanalyse som viser at det har vært en prisendring av Skansen og Østre Strandgate som ikke følger den naturlige utviklingen i markedet. Dette kan dermed indikere at Tangen prosjektene har hatt en positiv spillover-effekt på Skansen og Østre Strandgate. Hypotesene 2 og 3 ble testet gjennom en Kruskal-Wallis test og viste ingen signifikante svar, dermed kan det ikke med sikkerhet sies at mindre boliger har en lavere omsetningstid enn større boliger. Analysene av markedsføringen viser at fokuset har endret seg fra å selge lokasjonen, til å selge samvær og grøntområder. I intervjuene vi har foretatt kommer det blant annet frem at mye av arbeidet som blir lagt ned for å utarbeide prospekter for nye prosjekter går på erfaring istedenfor research. Datasettet er hentet primært fra Eiendomsverdi.no med unntak av intervjuene som ble holdt og analysene av prospektene. Fra Eiendomsverdi.no ble omsetningsrapporter lastet ned for Skansen og Østre Strandgate, i tillegg ble prospektene for Tangen Ytterst, Tangen Blå og Tangen Torv lastet ned gjennom Eiendomsverdi.no.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleAnsiktsløft i nabolaget
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel