Hvilke hindringer og muligheter finnes i forbindelse med innføring av et tjenesteutviklingsprosjekt i en kunnskapsorganisasjon?
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3084907Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSammendrag
Flere statelige institusjoner tar i bruk tjenestedesign som strategi for å innovere sine tjenester. Med tjenestedesign tar man utgangspunkt i brukers behov og har som mål å utvikle helhetlige tjenester i samskaping med bruker. Dette gjøres med smidige og samskapende metoder. Flere universitet ser behov for å innovere sine støttetjenester knyttet til kjernevirksomheten, både begrunnet med et effektiviseringsbehov, men også for å gi brukerne enda bedre støtte, slik at kjernevirksomheten (utdanning, forskning og formidling) får den kvaliteten og ressursene det er behov for. Jeg har gått i dybden på et prosjekt for tjenesteutvikling på et universitet. Ved hjelp av den samskapte læringsmodellen til Klev og Levin (2021), har jeg analysert prosessen og fasene prosjektet har gjennomgått. Jeg har sett at for et universitet med en todelt ledelse og også en todelt ansattgruppe, med henholdsvis administrative og vitenskapelige, vil det være forskjellige behov som danner grunnlag for prosessen. Når man ikke klarer å skape en omforent problemforståelse i organisasjonen, så gir dette problemer knyttet til involvering og motivasjon for videre prosess. Jeg har også sett at det er behov felles arena for refleksjon og læring for at prosessen skal kunne holde fokus på ønsket målsetning. Rollen og kompetansen til endringsagenten er også av stor betydning. Mine funn tyder på at fokus på metodikk har tatt over fokus fra andre læringsmuligheter i prosessen.