Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorO´Born, Reyn
dc.contributor.authorNilsen, Solveig
dc.date.accessioned2023-08-19T16:23:17Z
dc.date.available2023-08-19T16:23:17Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uia:inspera:143367997:3250153
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3084906
dc.description.abstractOppgaven er en case-studie av oppstarts-bedriften Ombruks-HUB Sørlandet AS og fokus har vært på å forstå og tegne opp rollen en slik ombruks-HUB kan ha for å bidra til sirkulære løsninger i verdikjeden rundt kontormøbler. Data er samlet inn gjennom litteraturstudier, en spørreundersøkelse (360 respondenter) og dybdeintervjuer (7 intervjuobjekter) våren 2023. I oppgaven pekes det på at regulering og holdninger er drivere for mer ombruk, og at det er betydelige holdningsendringer på gang både blant privatforbrukere og i offentlig og privat næringsliv. Mange kjøper brukte møbler privat (86 %), og ønske om å kjøpe brukt til bedriften er også stort. Både offentlige anskaffelser og private bedrifter forventer sirkulærøkonomiske løsninger og mer ombruk i tiden som kommer. Norsk møbelbransje har store muligheter for å selge mer kvalitet og design, og å tilby nye tilleggstjenester som en del av overgangen til sirkulær drift. Denne oppgaven peker på at det også finnes muligheter for verdiskaping innen ombruk. Å møte etterspørselen av sirkulære produkter og ombruk er en forretningsmulighet, men det finnes noen barrierer på veien. Viktigste barrierer er manuelt arbeid og arbeidstimer (kostnader), mangel på åpne digitale oversikter og gode samarbeidsavtaler. Samarbeid og verdiskaping på tvers av verdikjeder og bransjer pekes på som en forutsetning for å lykkes med overgangen til sirkulærøkonomi. Her ligger det en potensiell rolle for Ombruks-HUB Sørlandet. På bakgrunn av innsamlet innsikt er det utarbeidet en overordnet forretningsmodell for Ombruks-HUBen. Kjerneoppgavene vil være demontering, frakt, lagring, mellomlagring og distribusjon. Viktigste kundegruppe og leverandørgruppe er verdikjedens aktører. Å utnytte hverandres utstyrspark, transportløsninger, teknologi sammen med felles innsats for ny teknologiutvikling, pekes på som muligheter i tråd med sirkulærøkonomiske prinsipper. Og flere tilleggstjenester som kartlegging, klimaberegninger, vedlikeholdstjenester og service/vedlikehold kan gi flere inntektskilder samtidig som det tilfører kjerneoppgavene verdi. Ombruks-HUBen ønske om å bidra til overgangen fra lineær til sirkulær økonomi for andre bedrifter skiller bedriften fra tradisjonell forretningstankegang. Samarbeid mellom aktørene er en vesentlig del av Ombruks-HUBens mål, og tradisjonelle forretningsmodellerings-verktøy klarer ikke å illustrere samarbeid i verdikjeder og økosystem på en god måte. Kanskje kan et aktør-kart med ressursstrømmer og oversikt over hvilke varer og tjenester de ulike samarbeidspartnerne tilbyr og etterspør, bli et godt supplement for å forklare HUBens forretningsmodell.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleOmbruks-HUB Sørlandet -samarbeid om sirkulære løsninger Hvordan få verdiskapende overgang fra lineære til sirkulære verdikjeder
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel