Media og Agendasetting
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3084460Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne masteroppgaven analyserer hvordan media påvirker agendasettingsprosessen i lokalpolitiske beslutningsprosesser. Hovesaken blir brukt som case for å studere tematikken. Ved sosiale mediers inntog i dagens medielandskap viser hovedfunnene at redaktørstyrte mediers portvokterrolle har blitt utfordret. Sosiale medier gir mulighet til et større aktør - og menings mangfold. Innenfor dette mangfoldet råder det et polariserende debatt - miljø som karakteriseres av et skarpere ordskifte enn det som finnes innenfor redaktørstyrte medier. Oppgaven viser også at det finnes et gjensidighetsforhold mellom redaktørstyrte - og sosiale medier.
Det blir brukt teori og agendasetting, og flerstrømsperspektivet med sikte på å kartlegge hvem som kan defineres som politiske entreprenører for å undersøke hvem som har hatt mulighet til å påvirke agendasettingsprosessen, samt teori om «framing» for å finne ut hvilke fremstillinger av saken som har vært fremtreende blant politiske entreprenører
Et holistisk perspektiv hvor casen blir sett på i et helhetlig perspektiv og studert på et overordet nivå, er benyttet. Hensikten med å studere fenomen (i denne sammenheng agendasetting) i sin kontekst er å få økt innsikt i temaet som undersøkes. Videre har det blitt benyttet en kvalitativ metodologisk tilnærming med data fra både medieoppslag og podkast for å svare oppgavens overordnede problemstilling. Analysen vil være en kvalitativ innholdsanalyse hvor funn i fra medieoppslag og podkasten presenteres og sammenlignes.