Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorTorjesen, Dag Olaf
dc.contributor.authorLofthus, Simen Burud
dc.date.accessioned2023-08-11T16:23:41Z
dc.date.available2023-08-11T16:23:41Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uia:inspera:143826899:22347174
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3083651
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractDenne masteroppgaven har undersøkt hva som kjennetegner Nicolai Tangen sin lederstil som CEO i Oljefondet og hvilke endringer han har gjort i sine første år i rollen. Det har hovedsakelig blitt fokusert på Tangen sin lederstil, hvilke endringer han har innført, hvilke verdier han fremmer og hvordan han representerer fondet. Oppgaven gir også et innblikk i tidligere ledelse og hvordan de ledet fondet. Metoden i studien har vært kvalitativ innholdsanalyse og casestudie. Det teoretiske grunnlaget i oppgaven har bygget på ledelse i et historisk perspektiv i Norge og ledelsesbegreper i norsk kontekst med et særlig fokus på verdiledelse og kommunikativ ledelse. Videre har kontekstmodeller for ledelse hovedsakelig gjennom organisasjonsfunksjoner og organisasjonstyper vært en del av det teoretiske rammeverket. Studien viser at tidligere leder Yngve Slyngstad ledet fondet med mer hierarkisk kontroll, mindre informasjonsdeling internt og eksternt, samt at organisasjonen fremstod betydelig mer lukket med tanke på eksterne interessenter under hans ledelse. Nicolai Tangen har i sine første år hatt et sterkt fokus på åpenhet og kommunikasjon for å gi befolkningen et bedre innblikk i hva Oljefondet er, hva de gjør og hvorfor de opptrer slik de gjør. Fondet har fått en bredere forankring og deler informasjon internt i større grad enn under tidligere ledelse. Fondet har samtidig økt fokuset på menneskene i fondet og har ansatt mentaltrenere for å utvikle deres kompetanse. Eksternt har Tangen vist et sterkt ønske om å involvere og å eksponere samfunnet for Oljefondet med det målet om å øke befolkningens kunnskap og å skape mer tillitt til fondet. Under Nicolai Tangen sin ledelse har fondet blitt en tydeligere samfunnsaktør. Fondet har hatt et større fokus på å kommunisere med befolkningen, særlig studenter noe som har vært med på å øke antall søknader på utlyste stillinger betraktelig. Tangen er åpen i mediene og hans lederstil er nært koblet til det kommunikative idealet og verdiledelse. Ved å bruke egne kommunikasjonskanaler som LinkedIn og fondets egen podkast In Good Company har Tangen åpnet opp for direkte kommunikasjon med befolkningen, noe som ikke var tilfellet under tidligere ledelse.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleLedelse, verdier og organisasjonsutvikling under Nicolai Tangen sine første år som CEO i NBIM
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel