Show simple item record

dc.contributor.advisorAas, Tor Helge
dc.contributor.authorSlinning, Francisca
dc.date.accessioned2023-07-21T16:23:57Z
dc.date.available2023-07-21T16:23:57Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uia:inspera:148325174:35476747
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3080738
dc.description.abstractDenne studien tar for seg en casebedrift fra tjenestesektoren for å forske på hvilke ressurser som er nødvendige for å drive med sirkulær forretningsmodellinnovasjon. Det er lite forskning på dette området i forkant av denne studien, da CBMI-litteraturen hittil har fokusert på innovasjonsprosessen i vareproduserende sektor. Det er en del ulikheter mellom tjenestesektoren og vareproduserende sektor. Kunnskapshullet som denne studien adresserer, er derfor at det er få studier som sier noe om CBMI-ressurser i tjenesteinnovasjon. På bakgrunn av dette, vil studien ta for seg hvilke ressurser som benyttes i ulike stadier av CBMI-prosessen i en tjenestebedriftskontekst. Funnene fra empirien peker mot en rekke ulike ressurser som må være delaktige i prosessen for at bedriften skal kunne lykkes med CBMI. Hovedfunnene i studien er at en sentral intellektuell ressurs er kunnskap. Det gjelder både internt i bedriftens avdelinger, eksternt blant partnere, eksterne aktører og blant kunder. Videre er den mest sentrale organisasjonelle ressursen, kontrollmekanismer. Denne fungerer ved at interne avdelinger kontrollerer at partnere følger avtaler, i tillegg til at reglene i ulike bransjer utgjør en ytre kontrollmekanisme. Til slutt er den sentrale fysiske ressursen i tjenestebedriften avtaler med partnere, som åpner for tilgang til utstyr, maskiner og teknologi. Behovet for fysiske ressurser kan muligens endres i fremtiden ved hjelp av teknologisk innovasjon. I tillegg viser det et behov for videre forskning på nye løsninger som dette. Det er en rekke likheter, men også ulikheter, mellom hvilke ressurser som er sentrale i tjenestebedriften, i NSD-litteraturen og CBMI-litteraturen fra prosessindustrien. Funn fra tjenestebedriften og akademia, peker på at det er mangler på kunnskap om CBMI i tjenestebedriften. Det er behov for mer kunnskap både blant bedrifter, eksterne aktører, kunder og i akademia. I tillegg er det behov for en endring og mer tilrettelegging i samfunnet, for at tjenestebedrifter skal kunne lykkes med CBMI. Denne studien legger et grunnlag for videre forskning på CBMI blant tjenestebedrifter. Videre forskning kan anvende studien til å sammenlikne funnene med sine studier, og på den måten bygge sterkere teori om CBMI i tjenestebedriftskontekst.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleRessurser for sirkulær forretningsmodellinnovasjon En casestudie fra tjenestesektoren
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record