Utvikling av identitet, legitimitet og innflytelse i frivillig sektor – en casestudie av dyrevernsorganisasjonen NOAH
Abstract
I denne oppgaven har jeg forsøkt å se hvordan dyrevernsorganisasjonen NOAH har utviklet seg fra sin oppstart i 1989 og frem til i dag. Temaene jeg har lagt hovedvekt på er organisasjonens identitet og legitimitet, i tillegg til det stadig mer utydelige skillet mellom ulike typer organisasjoner. Dette har jeg gjort ved å samle inn sekundærdata fra offentlig, tilgjengelig informasjon og gjennomført dokumentanalyse av dette.
Hensikten med oppgaven er å forstå hvordan NOAH har utviklet seg som en frivillig organisasjon. Jeg har brukt ulike teorier om skillet imellom ulike typer organisasjoner, legitimitet og identitet. Med teorien i bakhånd har jeg drøftet begreper og anvendt det teoretiske aspektet på NOAH igjennom en casestudie.
Mine funn viser at NOAH har gjennomgått en betydelig utvikling som har styrket deres legitimitet og skapt en identitet som en ledende dyrevernsorganisasjon. I begynnelsen av sin eksistens demonstrerte NOAH et engasjement for dyrevern gjennom en sterk dedikasjon til saken. Deres handlinger og strategier ble preget av en energisk og intens tilstedeværelse, som bidro til å markere organisasjonens sterke engasjement og ønske om å skape betydelig forandring. Denne tidlige perioden kjennetegnes av en mer dynamisk og dristig tilnærming, som understreker NOAHs vilje til å utfordre etablerte normer og trosse konvensjonelle metoder. I dag er de medlem i flere av utvalgene til regjeringen, og bruker de mer tradisjonelle kanalene for å påvirke politikk og lovgivning. Funnene gir også god grunn til å anse NOAHs innflytelse på samfunnets holdninger til dyrs rettigheter som betydelig, og har hatt suksess med sitt arbeid som frivillig organisasjon.