Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorÖrtenblad, Anders
dc.contributor.authorJørum, Tuva
dc.date.accessioned2023-07-11T16:23:43Z
dc.date.available2023-07-11T16:23:43Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uia:inspera:148325174:35477059
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3077687
dc.description.abstractHensikten med denne masteroppgaven har vært å utarbeide en vellykket onboardingsprosess for Generasjon Z (1996-2010). Samtidig som babyboomerne (1945-1964) nærmere seg pensjonistalder, står arbeidsmarkedet ovenfor et behov for å erstatte denne arbeidskraften. Arbeidsmarkedet er preget av høy turnover, hvor den yngre arbeidsstyrken har en tendens til hyppig jobbskifte, noe som fører til et økt behov for organisasjoner å fokusere på å beholde sine nyansatte. For at organisasjoner skal lykkes med å tiltrekke seg og beholde denne generasjonen av arbeidstakere, er det avgjørende for organisasjoner å skape effektive onboardingsprosesser. En utilfredsstillende onboardingsprosess er ofte en viktig årsak til at den nyansatte velger å avslutte arbeidsforholdet kort tid etter ansettelsen. For arbeidsgivere er det nødvendig med innsikt i Generasjon Z sine unike egenskaper, forventninger og preferanser knyttet til jobbstart og integrering i arbeidsmiljøet, slik at arbeidsgivere kan utarbeide og gjennomføre vellykkede onboardingsprosesser spesielt rettet mot Generasjon Z. På bakgrunn av dette har følgende problemstilling blitt formulert: “Det savnes kunnskap om hvordan en vellykket onboardingsprosess ser ut for Generasjon Z, med slik kunnskap kan arbeidsgivere tilpasse onboardingsprosessen for å integrere Generasjon Z inn på arbeidsplassen”. For å besvare denne problemstillingen ble det benyttet en kvalitativ tilnærming gjennom semistrukturerte intervjuer med ti respondenter fra Generasjon Z og med to ledere. Denne tilnærmingen ble brukt for å få en dypere forståelse av hva som kreves for å oppnå en vellykket onboardingsprosess for Generasjon Z. Dette ga meg verdifull innsikt i respondentenes erfaringer, refleksjoner og tanker knyttet til deres integrering som nyansatt og deres ønsker til arbeidslivet. Fra lederne ble det innhentet verdifull innsikt i deres erfaringer knyttet til Generasjon Z i arbeidslivet. De personene jeg innhentet informasjon fra blir i oppgaven omtalt som respondenter. Basert på studiens funn og analysen av dataene, fremkommer det sterke indikasjoner for behovet av en tilpasset onboardingsprosess for å imøtekomme Generasjon Z sine spesifikke preferanser og behov. Generasjon Z skiller seg ut fra tidligere generasjoner og har tilsynelatende andre behov og preferanser til arbeidslivet. Funnene viser blant annet at denne generasjonen har et større behov for informasjonsflyt, en tilpasset opplæring og fleksibilitet i arbeidslivet. Det er derfor nødvendig å tilpasse onboardingsprosessen for å sikre en vellykket integrering av Generasjon Z. For organisasjoner som vil få det beste ut av Generasjon Z og beholde de over tid, kan det derfor være fordelaktig å tilpasse onboardingsprosessen i tråd med funnene. Noe som for arbeidsgivere kan bidra til å øke de nyansattes engasjement og motivasjon, minske turnover og oppnå en effektiv integrering.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleEn vellykket onboardingsprosess for Generasjon Z
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel