Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorOtterbring, Tobias
dc.contributor.authorPettersen, Maria
dc.date.accessioned2023-07-07T16:23:18Z
dc.date.available2023-07-07T16:23:18Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uia:inspera:143802231:37751975
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3077184
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractDagens teknologi har ført til en digitalisering i samfunnet som stadig utvikler seg. Denne utviklingen har ledet til at flere bedrifter benytter digitale plattformer og løsninger, som også gir forbrukere større muligheter handelsmessig. Oppblomstringen av sosiale plattformer har ikke bare ledet til forenklet netthandel, men det har også eksponert forbrukere for enda mer reklame. Store deler av denne reklamen kommer i dag fra influensere som promoterer ulike bedrifters produkter og tjenester. De siste årene har vi også sett en stor økning i handel på nett, da spesielt etter Covid-19 pandemien. Denne masteroppgaven har som formål å få større innsikt i unge kvinners opplevelser og erfaringer knyttet til deres handelsprosess. Det er ofte den yngre delen av samfunnet som drar nytte av den digitale utviklingen, noe som også gjør det hensiktsmessig å undersøke hvordan eksponeringen de står ovenfor på sosiale medier kan ha en innvirkning på deres kjøpsprosess. Oppgaven tar for seg hva som motiverer dem til å handle, samt hvilke konsekvenser reklame med fokus på skjønnhetsprodukter har ovenfor dem og deres kjøpsbeslutning. Innledningsvis vil oppgaven ta for seg bakgrunn for valg av tema, og betydningen av å belyse oppgavens problemstilling. Deretter introduseres relevant litteratur med nøkkeltemaer som er avgjørende for å belyse problemstillingen. Oppgavens datamateriale baserer seg på en kvalitativ metode hvor ti unge kvinner har stilt til individuelle intervjuer, og fremstilles med delspørsmål for å skape en tydelig struktur som utgjør et fundament for diskusjon og konklusjon. Samlet sett viser både litteratur og datamateriale at digitaliseringen har en stor innvirkning på de ulike trinnene i kjøpsprosessen til unge kvinner. Resultatene fra intervjuene peker på at bruk av digitale plattformer forenkler kjøpsprosessen ved at det blant annet øker tilgjengelighet av informasjon og bidrar til mer effektiv handel. På en annen side kan også konsekvenser være at flere elementer vurderes ved potensielle kjøp samtidig som det kan frembringe større mistro til butikkansatte og promotert markedsføring. Det kommer også frem en bekymring for reklame rundt skjønnhetsprodukter og hvilken påvirkningskraft det kan ha, spesielt ovenfor yngre kvinner og tenåringsjenter.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleUnge kvinners handlevaner
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel