Spreng (innenfor) grensene!
Abstract
I denne oppgaven undersøker jeg hvordan keyboardister kan tilrettelegge sine oppsett for å implementere sonisk variasjon og improvisasjon i sitt lydbilde. Oppgaven gjør rede for sonisk variasjon og improvisasjon fra en keyboardists perspektiv og viser gjennom aksjonsforskning hvordan denne typen improvisasjon henger sammen med bruk av musikkteknologi. Målet med oppgaven er todelt. For det første vil jeg belyse hvordan ulike former for teknologi kan kombineres og brukes til å oppnå et lydbilde med dybde og særpreg. Dette har jeg gjort ved å gjennomføre flere sykluser med forskning hvor jeg har brukt to teoretiske konsepter (timescales og affordances) og en sonisk palett som utgangspunkt for forskningen. Paletten er en egendefinert presentasjon og visuell modell av mitt soniske ideal og hvordan dens ulike elementer kombineres for oppnå idealet. Den er et resultat av flere år med eksperimentering og utforskning innen sounddesign og musikkteknologi ved bruk av ulike teknikker. Ved å bruke denne paletten som utgangspunkt for forskningen får jeg et konkret grunnlag og en tydelig modell for hvordan den soniske variasjonen og improvisasjon kan gjennomføres. Oppgavens andre mål er å utnytte en gitt mengde teknologiske hjelpemidler i så stor grad som mulig for å oppnå et kompakt, effektivt og reisevennlig oppsett. For å gi et eksempel på hvordan sonisk avanserte lydbilder kan oppnås med relativt lite utstyr har jeg begrenset utstyret som blir brukt i forskningen til en mengde som gjør at det er mulig å reise med oppsettet relativt problemfritt.