dc.description.abstract | Hensikten med studien var å gi en indikasjon på hvorfor og hvordan uavhengige norske artister
gir ut musikk med eget plateselskap. Dette er fordi jeg mener det er behov for å gi ulanserte
artister et innblikk i en bransje som kan oppleves som hemmelighetsbelagt. For å svare på
oppgavens problemstilling valgte jeg å gjennomføre fem kvalitative, semistrukturerte
intervjuer og en fortolkende fenomenologisk analyse av den innsamlede dataen. Målet var å
utforske informantenes subjektive opplevelse av fenomenet selvstendig musikkutgivelse. Ved
å dele informantenes fremgangsmåter og strategier var målet å bidra til å gjøre
musikkbransjen mer transparent og lettere å tre inn i.
Resultatet av studien som belyste hvorfor informantene ga ut musikk med eget plateselskap
avdekket ønsker om å bevare rettighetene til sine åndsverk, beholde kontrollen over
utgivelsen av deres musikk og hindre eksterne plateselskap av å utnytte deres virke som
artister. Alle informantene satt inne med et ønske om å lande en gunstig avtale med et stort
plateselskap, men ikke på bekostning av deres integritet som artister.
Den induktive analysen frembrakte syv temaer som kan forklare hvordan informantene har
gitt ut musikk med eget selskap. De 7 Stegene som artistene belyser i resultatkapittelet er 1.
Innspilt musikk, 2. Drive opp støtte, 3. Distributør, 4. E-post: kontakte tradisjonelle medier, 5.
Sosiale medier, 6. Presaves og 7. Spillelister. Informantene belyste ulike aspekter ved de 7
temaene som poengterte utfordringer ved å gjøre det hele alene, likevel avsluttet
resultatkapittelet med oppfordrende ord fra de uavhengige artistene. Selv med begrensede
midler er det mulig å gi ut musikk med eget selskap.
Fremgangsmåten artistene brukte for å oppnå sin suksess er ikke garantert å fungere for alle,
men den kan være et godt utgangspunkt for å danne sin egen utgivelsesplan. Det er derfor
viktig å stille spørsmål ved denne undersøkelsens funn og ikke bruke den som en absolutt
guide et artistvirke. Oppgaven er kun ment til å belyse fremgangsmåten til en liten gruppe
norske artister i dens mål om å belyse fenomenet selvstendig utgivelse av musikk.
Nøkkelord: Selvstendig utgivelse, uavhengig artist, artistidentitet, kvalitativ metode,
rettigheter | |