Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSahlander, Boo Fredrik
dc.contributor.authorEldnes, Amalie
dc.date.accessioned2023-06-29T16:24:56Z
dc.date.available2023-06-29T16:24:56Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uia:inspera:143762467:31066848
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3074538
dc.description.abstractHensikten med studien var å gi en indikasjon på hvorfor og hvordan uavhengige norske artister gir ut musikk med eget plateselskap. Dette er fordi jeg mener det er behov for å gi ulanserte artister et innblikk i en bransje som kan oppleves som hemmelighetsbelagt. For å svare på oppgavens problemstilling valgte jeg å gjennomføre fem kvalitative, semistrukturerte intervjuer og en fortolkende fenomenologisk analyse av den innsamlede dataen. Målet var å utforske informantenes subjektive opplevelse av fenomenet selvstendig musikkutgivelse. Ved å dele informantenes fremgangsmåter og strategier var målet å bidra til å gjøre musikkbransjen mer transparent og lettere å tre inn i. Resultatet av studien som belyste hvorfor informantene ga ut musikk med eget plateselskap avdekket ønsker om å bevare rettighetene til sine åndsverk, beholde kontrollen over utgivelsen av deres musikk og hindre eksterne plateselskap av å utnytte deres virke som artister. Alle informantene satt inne med et ønske om å lande en gunstig avtale med et stort plateselskap, men ikke på bekostning av deres integritet som artister. Den induktive analysen frembrakte syv temaer som kan forklare hvordan informantene har gitt ut musikk med eget selskap. De 7 Stegene som artistene belyser i resultatkapittelet er 1. Innspilt musikk, 2. Drive opp støtte, 3. Distributør, 4. E-post: kontakte tradisjonelle medier, 5. Sosiale medier, 6. Presaves og 7. Spillelister. Informantene belyste ulike aspekter ved de 7 temaene som poengterte utfordringer ved å gjøre det hele alene, likevel avsluttet resultatkapittelet med oppfordrende ord fra de uavhengige artistene. Selv med begrensede midler er det mulig å gi ut musikk med eget selskap. Fremgangsmåten artistene brukte for å oppnå sin suksess er ikke garantert å fungere for alle, men den kan være et godt utgangspunkt for å danne sin egen utgivelsesplan. Det er derfor viktig å stille spørsmål ved denne undersøkelsens funn og ikke bruke den som en absolutt guide et artistvirke. Oppgaven er kun ment til å belyse fremgangsmåten til en liten gruppe norske artister i dens mål om å belyse fenomenet selvstendig utgivelse av musikk. Nøkkelord: Selvstendig utgivelse, uavhengig artist, artistidentitet, kvalitativ metode, rettigheter
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleMusikkutgivelse på eget selskap - En kvalitativ studie av fem selvstendige norske artister.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel