Transparens i kunst- og håndverksoppgaver
Abstract
Denne masteroppgaven inviterer til å reflektere over begrepet transparens. Frida Hansens vevde portierer i transparents teknikk (Leithe et al., 2015) har inspirert og ledet meg til dette arbeidet. Oppgaven er en undersøkelse i konteksten av kunst- og håndverksdidaktikk, og problemstillingen er hvordan jeg som lærer kan vise transparens i kunst- og håndverksoppgaver til elevene. Der det å være bevisst på hva jeg vil med oppgavene og hva elevene opplever, spiller en stor del i undersøkelsen.
Jeg valgte å bruke tilnærminger fra aksjonsforskning (Ulvik et al., 2022) og autoetnografi (Karlsson et al., 2021) i metodedelen. Min rolle var læreren som planla og gjennomførte en kunst- og håndverksoppgave, samtidig som jeg var involvert i forskningen som deltakende observatør. Dette var roller som var tydelige og transparente for meg. Likevel var jeg usikker på om dette var en god oppgave for elevene når jeg er mest opptatt av å se etter ferdigheter og teknikkbeherskelser. Derfor valgte jeg å gjennomføre et undervisningsopplegg på ungdomskolen for å svare på problemstillingen. Opplegget inviterte elevene til å utforske transparens gjennom skapende arbeid med pastellkritt på utvalgte typer papir. Mitt datamateriale ble elevenes opplevelser, tegninger, tolkninger uttrykt i samtale på slutten av timen, samt mine observasjoner og sanselige opplevelser fra feltarbeidet. Elevene var hjelpsomme og ga meg tilbakemeldinger på hvordan de prøvde å få til transparente uttrykk, men også hva de tenkte transparens betyr. Autoetnografi er valgt som forskningsmetode for å få frem de subjektive erfaringene fra praksisen som utgangspunkt for kunnskapsformidlingen.
Jeg har brukt teori om hva den gode oppgave (Antun, 2022) bør ha av innhold i undersøkelsen av kunst- og håndverksoppgaver. Videre har begrepet transparens blitt min utforskning av undervisningens estetiske dimensjon (Willbergh, 2019) og danningsarbeidet vi lærere står i. Jeg vender tilbake til Frida Hansens i eget skapende arbeid som blir en installasjon av mitt tolkningsarbeid, men som jeg også åpner opp og inviterer andre til å delta i.