Kultur for ungdom: En undersøkelse av kulturarenaer for ungdom i Narvik
Abstract
Tema og formål
Formålet med denne studien er å undersøke hvordan man kan bygge opp en kulturell arena for musikk for ungdom i Narvik i alderen 13-20 år. Jeg vil også se på hva verdien av en slik arena kan være for ungdom, hvordan ungdom som er deltagende på en slik arena opplever den, og om arenaen kan være med på å skape opplevelser som bidrar til bedre trivsel, gi mestringsopplevelser og dermed bedre psykisk helse.
Problemstilling:
- Hvordan kan man skape en musikalsk arena for ungdom i en liten by som Narvik?
Forskningsspørsmål:
- Hvordan kan en musikalsk ungdomsarena driftes?- Hvordan kan en musikalsk arena bidra til at ungdom opplever bedre psykisk helse?
Metode
Denne oppgaven benytter kvalitativ metode. Jeg gjennomfører 3 intervju med 2 utvalg, i tillegg til observasjon. Det første utvalget består av 2 ungdomsarbeidere fra Narvik, og de blir intervjuet hver for seg. Det andre utvalget består av 2 ungdomsarbeidere fra Oslo. De intervjues sammen. Observasjonen vil foregå på utvalg 2s arena.
Funn
Denne oppgaven svarer på to forskjellige temaer. Driften av en ungdomsarena kan organiseres på forskjellige måter avhengig av hva organisasjonen føler er best egnet for sin arena. Det er likevel ulike elementer og valg som er viktige å tenke på. Identitet, finansiering, lokaler, utstyr og promotering, for å nevne noen. De helsefremmende verdiene av en slik arena, er tydelig. Sang og musikkaktiviteter er med på å styrke følelsen av tilhørighet. Den viktigste forutsetningen for at ungdom skal føle tilhørighet og eierskap, er medvirkning. Det er ikke en arena for at voksne skal få en jobb, men for at ungdom skal ha meningsfylte liv.