Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBønnhoff, Heidi Esma Dahl
dc.contributor.authorNaglestad, Sara Louise Kvame
dc.date.accessioned2023-01-31T17:23:44Z
dc.date.available2023-01-31T17:23:44Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uia:inspera:126758233:36679640
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3047535
dc.description.abstractDenne studien har til hensikt å frembringe kunnskap om miljøterapeuters opplevelse av deres rolle i det arbeidet de gjør i den norske skole, og hvordan anerkjennelse og et godt tverrprofesjonelt samarbeid kan dempe utfordringer som oppstår i skolen. Et kvalitativ forskningsdesign med bruk av intervjuer er valgt som vitenskapelig metode i arbeidet med studien. De kvalitative forskningsintervjuene er gjort hos fem miljøterapeuter ansatt ved ulike skoler i landet. Teoretiske perspektiver benyttet i denne oppgaven er anerkjennelse og Bronfenbrenners utviklingsøkologiske modell. Studiens hovedfunn viser til at det finnes utfordringer i det samarbeidet som foregår i skolen, og at anerkjennelsen iblant uteblir i situasjoner der den bør være tilstede. Funnene baserer seg på at fleksibilitet i skolen har sine gode aspekter, men samtidig utfordrer miljøterapeutens arbeidsoppgaver og kan bidra til at det oppstår et spenningsfelt miljøterapeuten kan stange i. Funn viser også til at manglende anerkjennelse kan forsterke samarbeidsproblematikken, og også være til ulempe for elevene i skolen. Studien har til hensikt å belyse viktigheten av å holde fokus på anerkjennende holdninger overfor kollegaer og elever, i et felles samarbeid for å fremskaffe trivsel i elevmiljøet. Å være tett på elevene er viktig inn i et endringsarbeid som skal komme elevene til gode. Det blir da lettere å skape en relasjon mellom miljøterapeut og elev, en relasjon som også fremmer et godt samarbeid med eleven for det endringsarbeidet som ligger fremfor. Jeg har vært opptatt av anerkjennelsens betydning for å oppleve seg betydningsfull som miljøterapeut inn i hjelpearbeidet, men også anerkjennelsens rolle i det å oppleve seg tilstrekkelig eller utilstrekkelig.. Videre har jeg har vært opptatt av utfordringer som ligger i det faglige fellesskapet, og som kan være en bidragsyter til opplevd utilstrekkelighet. Gjennom intervjuene ble jeg også klar over hvordan informantene opplevde seg utsatt for trusler og vold, og fant det viktig å skaffe mer kunnskap om dette som tilføyes i oppgaven. Til slutt trekker jeg frem det tverrprofesjonelle samarbeidet og drøfter overnevnte aspekter opp mot dette. Tverrprofesjonelle tiltak gir gode langtidseffekter for elevene, større faglig tyngde og mer trygghet for de ansatte i skolen.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleMiljøterapeuter i skolen - om forventninger og praksis i samarbeid med andre faggrupper i skolen
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel