Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLindvig, Gunnhild Ruud
dc.contributor.authorHaukaas, Maria
dc.date.accessioned2023-01-31T17:23:43Z
dc.date.available2023-01-31T17:23:43Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uia:inspera:126758233:48129412
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3047534
dc.description.abstractDenne studien utforsker hvordan ansatte ved psykososiale lavterskeltilbud for studenter beskriver tilbudet de selv jobber i. I media hører man til stadighet om at befolkningens psykiske helse blir verre. Statistikk viser også at studenters psykiske helse er preget at psykiske utfordringer og lidelser. I Studentenes helse- og trivselsundersøkelse (SHoT) kommer det frem at 42 % studenter oppgir å ha psykiske problemer (Sivertsen & Johansen, 2022, s. 70). Jeg ønsket videre å undersøke hvordan det psykososiale tilbudet til studenter er, gjennom de ansattes beskrivelser tilbudet. Mitt personlige utgangspunkt for studien var at egne erfaringer som bruker av slike tilbud gjorde meg nysgjerrig på hvordan tilbudene erfares av de som jobber der. Med dette som utgangspunkt, formulerte jeg følgende problemstilling: Hvordan fremstår psykososiale lavterskeltilbud til studenter i ansattes beskrivelser av egen praksis? For å svare på denne problemstillingen har jeg benyttet meg av teorier og litteratur som blant annet tilgjengelighetsteorien for å belyse ulike barrierer som kan oppstå i samhandlingen mellom studenter og det psykososiale lavterskeltilbudet. Madsens Generasjon Prestasjon (2018), blir brukt til å belyse aspekter rundt økningen av unge med psykiske problemer. I tillegg blir det brukt litteratur for å forklare psykisk helse i et nasjonalt og globalt perspektiv. Gjennom semistrukturerte intervju, har jeg skaffet meg tilgang til de ansattes egne beskrivelser av psykososiale lavterskeltilbud for studenter. Her har jeg intervjuet tre ansatte, tilknyttet to ulike læresteder i Norge. Det viser seg her at de ansatte beskrev blant annet en helsetjeneste som er mangfoldig med sine mange tilbud, og at lavterskeltilbudet skal være tilgjengelig. Samtidig fortalte de ansatte om lange ventelister ved tilbudet. Dette kan blant annet være forårsaket av en rekke kutt blant annet i spesialisthelsetjenesten i tillegg til at de ansatte beskriver uklare rammer i henhold til ressursfordeling i det psykososiale lavterskeltilbudet. Psykisk helse som et problem, bør løses gjennom en tverrfaglig tilnærming, og ikke utbedre et isolert felt i helsesektoren.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleTilgjengelighetens venteliste - hvor trykker skoen egentlig?
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel