Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorEngebretsen, Martin
dc.contributor.authorBråthen, Katarina Sundli
dc.date.accessioned2023-01-19T17:23:29Z
dc.date.available2023-01-19T17:23:29Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uia:inspera:127901793:64307716
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3044745
dc.description.abstractDenne masteroppgaven undersøker hvordan hundeorganisasjonen Norsk Kennel Klub (NKK) kommuniserer på sosiale medier. Problemstillingen som undersøkes er «Hvordan bruker NKK sosiale medier i kommunikasjonen med norske hundeeiere, og hvordan er responsen på denne kommunikasjonen?». For å besvare problemstillingen er det benyttet en metodetriangulering som kombinerer et kvalitativt dybdeintervju med NKKs kommunikasjonsavdeling og en kvantitativ innholdsanalyse. Den kvantitative innholdsanalysen tar for seg NKK sine offentlige innlegg på de sosiale mediene Facebook og Instagram i perioden fra 01.01.2020 til 31.12.2021. Corona-situasjonen danner dermed et bakteppe for studien, uten at den har et hovedfokus. For å belyse problemstillingen fra ulike perspektiver er det benyttet teori innenfor strategisk kommunikasjon, krisekommunikasjon, sosiale medier og relasjonsbygging. Det er også innhentet teori om bruk av hund i kommunikasjon og reklame, da hund er et sentralt interessefelt for organisasjonen. NKK oppgir selv at deres hovedmål er å være den instansen man går til med alt som har med hund og hundehold å gjøre. Analysen viser at NKK bruker et bredt spekter av innholdskategorier og medieformater for å kommunisere med sine følgere om sitt formål. Analysen indikerer samtidig at det er flere ting NKK kan reflektere nærmere over når det gjelder deres kommunikasjon over sosiale medier. Blant annet er det grunn til å tro at enda mer bruk av video og egen bildedatabase vil kunne styrke både følgernes engasjement og egen autentisitet. Strategisk bruk av hundebilder og oppmuntring til brukerengasjement ser også ut til å være gode verktøy for å bygge fellesskap og relasjon med følgerne. Det også grunn til å anta at ved å ytterligere utnytte planmessig synergi mellom kanalene, vil det kunne forbedre brukerengasjementet. Det at NKK tar på seg rollen med å informere om Corona-situasjonen på en relevant måte for hundeeierne, er også noe som skaper godt brukerengasjement og som trolig bidrar til å styrke NKKs omdømme. Analysen viser for øvrig at det er gjennomgående god overensstemmelse mellom NKKs intensjoner og refleksjoner over aktivitetene, og det som faktisk skjer på medieplattformene. På denne måten bygger NKK grunnlaget for en tett og tillitsvekkende relasjon til sine følgere
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleÅ kommunisere med de som elsker hunder
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel