dc.contributor.author | Lund, Janne | |
dc.contributor.author | Madsen, Ole Jacob | |
dc.contributor.author | Haugland, Siri Håvås | |
dc.contributor.author | Andersen, Anders Johan W. | |
dc.date.accessioned | 2023-01-13T08:23:32Z | |
dc.date.available | 2023-01-13T08:23:32Z | |
dc.date.created | 2022-12-24T06:15:49Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.citation | Lund, J., Madsen, O. J., Haugland, S. H. & Andersen, A. J. W. (2022). Unngåelse som mestringsarbeid. En kvalitativ studie av jenters håndtering av sosiale utfordringer i skolen. Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis, 16(2), 83–101. doi: | en_US |
dc.identifier.issn | 2535-7697 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3043232 | |
dc.description | While the DOI not has been activated yet, the paper can already be read on the journal's webside: https://utdanningogpraksis.no/index.php/up/article/view/3845 | |
dc.description.abstract | Mestring er et etablert begrep i arbeidet med å forebygge psykisk uhelse for ungdom. I 2020 kom mestring inn i læreplanen for grunnskolen gjennom det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring. For å forstå mestring blant ungdom er konteksten og sammenhengen hvor handlingene foregår viktige momenter. I denne studien utforsker vi hva jenter selv gjør for å mestre sosiale utfordringer i skolen. Gjennom en innholdsanalyse av totalt 22 intervjuer med ti jenter om deres hverdag, og ved hjelp av begrepet arbeid, finner vi at jentenes mestringsarbeid er mangfoldig og har ulik intensjon. Unngåelse er et mestringsarbeid som er særlig utbredt. Vi forstår dette som et viktig mestringsarbeid for jentene, og drøfter hvordan våre funn kan utfordre gjengs forståelse av unngåelse. Studien inviterer dermed til en bredere forståelse av hvordan ungdom selv mestrer hverdagen sin, og hva som kan være formålstjenlig mestringsarbeid. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Cappelen Damm Akademisk | en_US |
dc.relation.uri | https://utdanningogpraksis.no/index.php/up/article/view/3845 | |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.title | Unngåelse som mestringsarbeid. En kvalitativ studie av jenters håndtering av sosiale utfordringer i skolen | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
dc.rights.holder | © 2022 The Author(s) | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Psykologi: 260 | en_US |
dc.source.pagenumber | 83–101 | en_US |
dc.source.volume | 16 | en_US |
dc.source.journal | Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis | en_US |
dc.source.issue | 2 | en_US |
dc.identifier.doi | 10.23865/up.v16.3845 | |
dc.identifier.cristin | 2097312 | |
cristin.qualitycode | 1 | |