Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorLund, Janne
dc.contributor.authorMadsen, Ole Jacob
dc.contributor.authorHaugland, Siri Håvås
dc.contributor.authorAndersen, Anders Johan W.
dc.date.accessioned2023-01-13T08:23:32Z
dc.date.available2023-01-13T08:23:32Z
dc.date.created2022-12-24T06:15:49Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.citationLund, J., Madsen, O. J., Haugland, S. H. & Andersen, A. J. W. (2022). Unngåelse som mestringsarbeid. En kvalitativ studie av jenters håndtering av sosiale utfordringer i skolen. Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis, 16(2), 83–101. doi:en_US
dc.identifier.issn2535-7697
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3043232
dc.descriptionWhile the DOI not has been activated yet, the paper can already be read on the journal's webside: https://utdanningogpraksis.no/index.php/up/article/view/3845
dc.description.abstractMestring er et etablert begrep i arbeidet med å forebygge psykisk uhelse for ungdom. I 2020 kom mestring inn i læreplanen for grunnskolen gjennom det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring. For å forstå mestring blant ungdom er konteksten og sammenhengen hvor handlingene foregår viktige momenter. I denne studien utforsker vi hva jenter selv gjør for å mestre sosiale utfordringer i skolen. Gjennom en innholdsanalyse av totalt 22 intervjuer med ti jenter om deres hverdag, og ved hjelp av begrepet arbeid, finner vi at jentenes mestringsarbeid er mangfoldig og har ulik intensjon. Unngåelse er et mestringsarbeid som er særlig utbredt. Vi forstår dette som et viktig mestringsarbeid for jentene, og drøfter hvordan våre funn kan utfordre gjengs forståelse av unngåelse. Studien inviterer dermed til en bredere forståelse av hvordan ungdom selv mestrer hverdagen sin, og hva som kan være formålstjenlig mestringsarbeid.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherCappelen Damm Akademisken_US
dc.relation.urihttps://utdanningogpraksis.no/index.php/up/article/view/3845
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleUnngåelse som mestringsarbeid. En kvalitativ studie av jenters håndtering av sosiale utfordringer i skolenen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holder© 2022 The Author(s)en_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Psykologi: 260en_US
dc.source.pagenumber83–101en_US
dc.source.volume16en_US
dc.source.journalNordisk tidsskrift for utdanning og praksisen_US
dc.source.issue2en_US
dc.identifier.doi10.23865/up.v16.3845
dc.identifier.cristin2097312
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal