Show simple item record

dc.contributor.advisorHaugen, Tommy
dc.contributor.advisorSørensen Schei, Gaute
dc.contributor.authorAasnæs, René
dc.date.accessioned2023-01-10T17:23:19Z
dc.date.available2023-01-10T17:23:19Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uia:inspera:126731495:3227778
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3042495
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractDenne studiens formål var å undersøke forholdet mellom treneres transformasjonsledelse og motivasjonsklima, selvregulert læring, og grunnleggende behovstilfredstillelse hos unge elite fotballspillere. Først undersøkte vi de psykometriske egenskapene til måleinstrumentene for transformasjonsledelse: Global Transformational Leadership scale (Carless et al., 2000), motivasjonsklima: Perceived Motivational Climate in Sport Questionnaire (Roberts & Ommundsen, 1996; Selfriz et al., 1992), selvregulert læring: Football-Specific Self-Regulated Learning Questionnaire (Toering et al., 2013), og grunnleggende behovstilfredstillelse: Basic Psychological Needs in Exercise Scale (Solberg et al., 2012; Vlachopoulos & Michailidou, 2006).. Det ble gjort Confirmatory Factor Analysis av spørreskjemaene, og etter justeringer på FSSRLQ og PMCSQ, ble det funnet akseptable model fit verdier. Deretter testet vi, ved Confirmatory Factor Analysis, studiens hypotese, som var at trenere med opplevd transformasjonsledelsesatferd ville ha positiv påvirkning på oppgaveorientert motivasjonsklima, selvregulert læring, autonomi, kompetanse og tilhørighet, og negativ påvirkning på prestasjonsorientert mestringsklima. I denne tverrsnittstudien deltok 753 unge mannlige spillere (U13; N = 363, U14; N = 390) selektert til regionale talentutviklingstiltak (16 av 18 fotballkretser) i regi av nasjonalt talentutviklingsprogram. Det ble funnet at transformasjonsledelse var positivt assosiert med mestringsorientert motivasjonsklima selv-regulert læring, , autonomi, kompetanse og tilhørighet. Det ble funnet negativ assossiasjon mellom transformasjonsledelse og prestasjonsorientert klima. Disse funnene bidrar til videre forståelse av treneres transformasjonsledelsesatferd påvirkning på psykologiske faktorer for idrettsutøvere, og viser at denne virkning også er tilstede hos unge eliteutøvere.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleThe relationship between transformational leadership in coaches and motivational climate, self-regulated learning and basic needs satisfaction
dc.typeMaster thesis


Files in this item

FilesSizeFormatView

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record