The relationship between transformational leadership in coaches and motivational climate, self-regulated learning and basic needs satisfaction
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3042495Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Denne studiens formål var å undersøke forholdet mellom treneres transformasjonsledelse og motivasjonsklima, selvregulert læring, og grunnleggende behovstilfredstillelse hos unge elite fotballspillere. Først undersøkte vi de psykometriske egenskapene til måleinstrumentene for transformasjonsledelse: Global Transformational Leadership scale (Carless et al., 2000), motivasjonsklima: Perceived Motivational Climate in Sport Questionnaire (Roberts & Ommundsen, 1996; Selfriz et al., 1992), selvregulert læring: Football-Specific Self-Regulated Learning Questionnaire (Toering et al., 2013), og grunnleggende behovstilfredstillelse: Basic Psychological Needs in Exercise Scale (Solberg et al., 2012; Vlachopoulos & Michailidou, 2006).. Det ble gjort Confirmatory Factor Analysis av spørreskjemaene, og etter justeringer på FSSRLQ og PMCSQ, ble det funnet akseptable model fit verdier. Deretter testet vi, ved Confirmatory Factor Analysis, studiens hypotese, som var at trenere med opplevd transformasjonsledelsesatferd ville ha positiv påvirkning på oppgaveorientert motivasjonsklima, selvregulert læring, autonomi, kompetanse og tilhørighet, og negativ påvirkning på prestasjonsorientert mestringsklima. I denne tverrsnittstudien deltok 753 unge mannlige spillere (U13; N = 363, U14; N = 390) selektert til regionale talentutviklingstiltak (16 av 18 fotballkretser) i regi av nasjonalt talentutviklingsprogram. Det ble funnet at transformasjonsledelse var positivt assosiert med mestringsorientert motivasjonsklima selv-regulert læring, , autonomi, kompetanse og tilhørighet. Det ble funnet negativ assossiasjon mellom transformasjonsledelse og prestasjonsorientert klima. Disse funnene bidrar til videre forståelse av treneres transformasjonsledelsesatferd påvirkning på psykologiske faktorer for idrettsutøvere, og viser at denne virkning også er tilstede hos unge eliteutøvere.