Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKjelsrud, Henrik Aadland
dc.contributor.authorJohnsen, Hilde Moe
dc.date.accessioned2022-12-07T17:25:31Z
dc.date.available2022-12-07T17:25:31Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uia:inspera:109991212:70127320
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3036606
dc.description.abstractDette er en masteroppgave i matematikkdidaktikk, hvor jeg prøver å finne ut hvordan Multi Smart Øving (MSØ) fungerer i matematikkundervisningen. Jeg har stilt to forskningsspørsmål; 1) Hvordan motiveres elevene til å jobbe på Multi Smart Øving? Og 2) Hvordan legges undervisningen opp rundt bruken av Multi Smart Øving? Oppgaven er en casestudie hvor jeg har gjort semi-strukturerte intervju av en lærer og noen av femteklasseelevene hans. Det er gjort gruppeintervju av elevene. Det første spørsmålet tar for seg det som virker som elevenes mestringsforventning, målorientering og hvordan MSØ er spillifisert for å prøve å øke motivasjonen. Det kan virke som den oppdaterte utgaven av MSØ fra 2020 ikke legger opp til nok belønning for de prestasjonsorienterte elevene. Og at elevene med høy mestringsforventning i matematikk generelt, også er de som ser ut til å like å jobbe med læremiddelet mest. Det andre spørsmålet tar for seg om læreren følger rådene Gyldendal gir når det arbeides med MSØ, tidligere forskning på læreres bruk av læremiddelet, hjelpesøkende atferd, og agentic engagement. Da det ikke ble gjort observasjon, var det ikke lett å trekke slutninger om faktisk bruk av læremiddelet. Likevel kan det virke som bruk av kladdebok når elevene arbeider med MSØ ikke er en norm i klassen, selv om lærer anbefaler de å bruke det. Det kan virke som de føler medelevene ser på dem som dumme om de bruker det. Oversikten MSØ utvikler om elevenes måloppnåelse, brukes av læreren til samtaler med elevene. Samt sier han at han liker å snakke om både oppgaver elevene sliter med, og oppgaver de synes er gøye, felles i klassen. Elevenes meninger om gjennomgang av oppgaver er spredt, da noen synes det er bra og noen ikke bryr seg. De som synes det er bra med gjennomgang, synes kanskje likevel det er kjedelig om de allerede har gjort oppgaven, og noen mener de glemmer gjennomgangen altfor fort.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleMulti Smart Øving i matematikkundervisningen
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel