Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorDag Ingvar Jacobsen
dc.contributor.authorAndreas Majgaard Haukås
dc.date.accessioned2022-11-25T17:23:22Z
dc.date.available2022-11-25T17:23:22Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uia:inspera:114766984:22264590
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3034178
dc.description.abstractI denne oppgaven undersøker man hvordan det å være på hjemmekontor påvirker kommunikasjonen mellom medarbeidere i samme organisatoriske enhet. For å underske dette har man valgt å intervjue to arbeidsgrupper i en middels stor norsk kommune, som er sterkt avhengig av å kommunisere for å løse sine arbeidsoppgaver, og som var på hjemmekontor under Covid19 pandemien fra 2020 til 2022. Disse er politisk sekretariat og HR avdelingen i kommunen. Oppgaven kommer frem til en modell for å beskrive den kausale virkning og effekt kjeden i tidsperioden som er: COVID19 -> Hjemmekontor/økt digitalisering -> økt avstand mellom kollegaer -> konsekvenser for kommunikasjon og samarbeid. Samt utarbeides hypotesene 1a, 1b og 2. Hypotese 1a og 1b går ut på at den formelle og uformelle kommunikasjonen mellom medarbeiderne kommer til å bli påvirket negativt, som kort forklart innebærer at kommunikasjonen og dermed også samarbeidet mellom medarbeiderne innad i gruppene blir mer utfordrende. Hypotese 2 derimot, tilsier at digitale verktøy vil kunne modifisere effekten økt avstand har på kommunikasjonen mellom gruppemedlemmene. Oppgaven finner både likhetstrekk og ulikheter mellom gruppene. De opplever begge en nedgang i uformell kommunikasjon. Den forsvinner totalt, men blir etterhvert delvis vedlikeholdt via teams møter som har som mål å være uformelle. Når det kommer til den formelle kommunikasjonen er det forskjeller mellom gruppene om terskelen for å ta kontakt øker, og kommunikasjons hyppigheten synker, slik teorien tilsier, eller om den holdes jevn. Dette er ulikt de fleste andre undersøkelser som er gjort, hvor terskelen for å ta kontakt, og kommunikasjons hyppigheten som regel synker. Oppgaver argumenterer med intervjuene med gruppene som ble undersøkt som grunnlag, samt tidligere forskning som har fått de samme resultatene, for at tidlig innføring i digitale verktøy, og sterke relasjoner fra før, vil øke sannsynligheten for at det blir mindre forskjell mellom det å være på hjemmekontor, og å være fysisk på et felles kontor. Oppgaver ser også at digitale verktøy generelt reduserer effekten økt avstand har på kommunikasjonen og samarbeidet mellom medarbeidere i samme organisatoriske enhet, men det er sjeldent at det digitale står som en fullgod erstatning. Dette til tross, digitale verktøy, hjemmekontor og digitale møter har sine sterkheter , dersom man er villig til å ofre den uformelle kommunikasjonen. Digitale møter kan for eksempel spare ressurser, ved at man slipper å reise for å møte møtedeltakere, og informasjonsmøter blir mer effektive når der holdes digitalt. Oppgavens lave utvalg, gjør det dog ikke mulig å generalisere til en større populasjon, men den kan brukes i tillegg til lignende undersøkelser for å presentere arbeidshypoteser, som kan brukes i fremtidige undersøkelser.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleKommunikasjon på hjemmekontoret
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel