Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorÖrtenblad, Anders
dc.contributor.authorJohansen, Truls Homleid
dc.date.accessioned2022-09-26T16:24:30Z
dc.date.available2022-09-26T16:24:30Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uia:inspera:106852828:47777968
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3021473
dc.description.abstractI denne masteroppgaven har jeg sett nærmere på hvordan store organisasjoner kan øke kunnskapsutviklingen sin. Problemstillingen til oppgaven er satt til: «Hvordan kan dagens yngste – og fremtidige arbeidskollegaer påvirke opplæringsløpet i en stor organisasjon? Hvordan kan justeringer og effektivisering i dagens opplæringsløp påvirke organisasjonens kunnskapsutvikling?» For å se nærmere på dette har jeg valgt å bruke Nordic Choice og Clarion Norge som case. For å besvare problemstillingen har jeg brukt en metodetriangulering, som får frem to ulike sider. Gjennom å intervjue ledere i Clarion har jeg fått et innblikk og økt forståelse for deres tanker og holdninger om temaet. Basert på teorien og tilbakemeldingene fra lederne ble det utarbeidet et spørreskjema som ble sendt ut til alle ansatte i Clarion under 22 år. Svarene fra undersøkelsen ble analysert opp mot teori og resultatet fra intervjuene. Dette resulterte i flere funn, men særlig tre faktorer utmerker seg. Det første funnet er at den kommende generasjonen er unik. Unik både i form av at deres oppvekst har inkludert det å alltid være på nett, men også det at dette er en generasjon som krever mer oppmerksomhet og oppfølging. I tillegg er det en generasjon som har mindre arbeidserfaring enn tidligere generasjoner. Det andre funnet viser at «one size fits all» ikke er en løsning når det gjelder hvordan Nordic Choice tilrettelegger opplæringsløpet. Allikevel viser det seg at det er én læringsform som går igjen både hos ledere og de under 22, nemlig å skape et rom for prøving og feiling. Funnen i denne oppgaven konkluderer derfor med at de yngste foretrekker læringsformen «learning-by-doing». Det siste funnet viser at de yngste har ambisjoner om å kunne utvikle seg selv på arbeidsplassen, gjerne gjennom å utveksle personellet mellom avdelingene. En løsning kan derfor være å få tildelt arbeidsoppgaver i andre avdelinger enn den man i hovedsak er ansatt i. På den måten vil de ansatte få bedre innsikt i hvordan deres egen avdeling påvirker andre avdelinger, samtidig som de får prøvd seg på flere områder. Dette i seg selv kan være en faktor for å øke kunnskapsutviklingen, ikke bare mellom de ulike avdelingene, men også for virksomheten generelt. Siden denne oppgaven bruker Clarion og Nordic Choice som case, er det flere faktorer som gjør at denne masteroppgaven ikke er generaliserbar. Allikevel mener jeg at studien kan være relevant for andre hoteller og andre bransjer, da den ser på hvilken effekt den kommende generasjonen har på opplæringsløp i store virksomheter generelt.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleØkt kunnskapsutvikling gjennom dagens yngste og fremtidige arbeidskollegaer
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel