Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAas, Tor Helge
dc.contributor.authorHalvorsen, Helene Hals
dc.date.accessioned2022-09-26T16:24:23Z
dc.date.available2022-09-26T16:24:23Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uia:inspera:106852828:8961516
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3021467
dc.description.abstractInvolvering av medarbeidere i innovasjonsprosesser har den siste tiden fått stor oppmerksomhet innenfor innovasjonslitteraturen. Forskning har vist at kreative ferdigheter og evne til problemløsning finnes hos de fleste mennesker, og ved å utnytte denne kreative og innovative atferden kan organisasjoner oppnå betydelige innovative resultater og strategiske fordeler. Imidlertid viser litteraturen at det i praksis er få organisasjoner som kan hevde å utnytte hele spekteret av den kreative og innovative evnen som de ansatte i organisasjonen har å tilby. Nyere forskning antyder at dette kan ha en sammenheng med at verdien av en høyt involverende innovasjonspraksis kan variere avhengig av sektor, innovasjonstype og ulike faktorer knyttet til de forskjellige stadiene av innovasjonsprosessen. Formålet med denne studien har derfor vært å undersøke dette nærmere som et bidrag til forskningsteorien. Studien har tatt for seg følgende forskerspørsmål: «I hvilke faser av innovasjonsprosessen vil det være hensiktsmessig med høy involvering av medarbeidere i forbindelse med tjenesteinnovasjoner innenfor banksektoren?» Denne masteroppgaven undersøker problemstillingen innenfor konteksten av den norske banksektoren. Forskningsmetoden som er benyttet i studien er kvalitativ metode med et intensivt forskningsdesign. Studien er gjennomført som en casestudie der innovasjonspraksisen innenfor en større norsk bank er studert. Datagrunnlaget er basert på seks intervjuer hvor fem informanter har bidratt til å skape innsikt og forståelse for utførelse av ulike innovasjonsprosesser i banken. Resultatene fra studien indikerer at hensiktsmessigheten for høy involvering av medarbeidere innenfor banksektoren vil variere i de ulike fasene av innovasjonsprosessen, der sektor, innovasjonstype og faktorer knyttet til innovasjonsprosessen er påvirkende elementer. Basert på resultatene vurderes hensiktsmessigheten for høy involvering av medarbeidere som delvis hensiktsmessig i søkefasen, mindre hensiktsmessig i utvelgelsesfasen og i utviklingsfasen, hensiktsmessig i implementeringsfasen og hensiktsmessig ved gevinstrealisering. Forskningsteorien innenfor dette området anses fremdeles som mangelfull, og det vil dermed være behov for videre forskning der sammenhenger mellom ulike aspekter ved innovasjonsprosessen og medarbeiderinvolvering undersøkes.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleHøy involvering av medarbeidere i innovasjonsprosesser
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel