Show simple item record

dc.contributor.advisorIsaksen, Arne
dc.contributor.advisorTønnessen, Maria
dc.contributor.authorNaume, Bjørnar
dc.date.accessioned2022-09-26T16:24:21Z
dc.date.available2022-09-26T16:24:21Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uia:inspera:106852828:22703162
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3021465
dc.description.abstractHovedformålet med denne oppgaven er å analysere hvilke lokaliseringsfaktorer som fører til etableringer i knutepunktene Grenstøl, Brokelandsheia og Langrønningen. Her undersøker jeg hva som fører til vekst og utvikling i veiknutepunktene ved å sammenligne sentrale lokaliseringsfaktorer og type nærhet for etableringene, og hvordan næringsutviklingen for knutepunktene kan utvikles basert på eksisterende næringsliv. Knutepunktene er lokalisert rett ved avkjørsler til E18 i Agder eller Vestfold og Telemark, og dermed vil hovedfokuset i oppgaven være på andre lokaliseringsfaktorer enn nærheten til E18. Oppgaven vil også besvare hvordan eksisterende næringsliv i knutepunktene kan skape mer næringsaktivitet framover, og det handlingsorienterte forskerspørsmålet i oppgaven besvarer også potensielt næringsliv på Brokelandsheia. Oppgaven er formet noe i samarbeid med næringssjefen i Gjerstad kommune, siden kommunen har ledige næringsarealer og ønsket et samarbeid med studenter fra UIA. Empiriske forskerspørsmål: 1) Hva kjennetegner bedriftssammensettingen i tre knutepunkt langs E-18 i Agder, og Vestfold og Telemark? 2) Hvilke lokaliseringsfaktorer og type nærhet var sentralt for etableringene av bedriftene? 3) Hvilke lokaliseringsfaktorer og type nærhet er sentralt for at de fortsatt er lokalisert i knutepunktet? 4) I hvilken grad kan det nåværende næringslivet i knutepunktene bidra til mer næringsaktivitet framover? Handlingsorientert forskerspørsmål: 5) Hva kan gjøre Brokelandsheia mer attraktivt for eksisterende næringsliv og potensielt næringsliv? Sentralt i teoridelen er klassisk lokaliseringsteori og ulike dimensjoner ved nærhet, og oppgaven har et analytisk rammeverk i slutten av teoridelen. Det analytiske rammeverket er formet for å skape et teoretisk utgangspunkt for å besvare forskerspørsmålene i sammenheng med funnene i analysedelen. Det analytiske rammeverket er formet etter en selvstendig kategorisering, siden lokaliseringsfaktorer og type nærhet kan variere ut ifra hvilke typer virksomhet det gjelder. Kategori 1 er standardisert service, kategori 2 er standardisert industri og kategori 3 er service og industri med fokus på produkt- og prosessinnovasjon. Datainnsamlingen består av totalt 18 intervjuer, og det er innhentet sekundærkilder i form av avisklipp fra lokale aviser. 12 av intervjuene er fra virksomheter i knutepunktene, tre intervjuer er med næringssjefene fra kommunene til knutepunktene, ett intervju med avdelingsleder i Bamble kommune, ett intervju med daglig leder i Remote Norge og ett intervju med prosjektleder i Morrow Batteries. Analysen viser at bedriftssammensettingen i knutepunktene varier noe ut ifra kategoriseringen i det analytiske rammeverket, fellestrekket er at knutepunktene har virksomheter fra kategori 1. Sentrale lokaliseringsfaktorer viser noen sammenheng med det analytiske rammeverket i oppgaven. For eksempel å tiltrekke veifarende kunder for kategori 1, og korte transportavstander for virksomheter i kategori 2. Andre sentrale lokaliseringsfaktorer er også nærhet til eget hjemsted og rimelig leie av kontorlokaler. Analysen viser også at deltakelse i næringsmiljø og sosial nærhet er en sentral lokaliseringsfaktor for virksomheter i kategori 3, i etterkant av etableringen. Funnene tyder på at utbytte av erfaringsutveksling og tilgang til flere nettverksforbindelser kan ha betydning for at virksomheter i kategori 3 fortsatt er lokalisert i knutepunktene. Nærheten til næringsmiljø med relatert kompetanse kan virke som en undervurdert faktor i etableringsfasen for samtlige kategorier fra det analytiske rammeverket. Analysen tyder også på at utvikling av næringsmiljø, forsterke eksisterende næringsliv, komplementerende nyetableringer, og bred involvering i næringsforum kan skape mer næringsattraktivitet i knutepunktene i framtiden. For det potensielle næringslivet på Brokelandsheia presenteres det et innblikk i hvordan Remote Norge, kan forsterke satsingen på samarbeid mellom bedrifter i det eksisterende kontorfellesskapet, og hvordan Remote Norge kan bidra til å tiltrekke enda flere veifarende kunder til Brokelandsheia. I tillegg viser analysen hvordan etablering av leverandører i forbindelse med batterifabrikken Morrow Batteries, kan være en aktuell nyetablering for det det ledige næringsarealet på nordsiden i Brokelandsheia. Generell lærdom fra studien er at framtidig næringsliv i veiknutepunktene bør samles rundt en hovedstrategi som skaper videreutvikling av etablerte bransjer i veiknutepunktene, og at nyetableringer i veiknutepunktene bør være komplementerende for det eksisterende næringslivet. Et annet poeng oppgaven viser til er at kontorfellesskap har potensiale for å skape et næringsmiljø med kunnskapsutveksling for aktører med relatert kompetanse i knutepunktene. Tilrettelegging av kontorfellesskap kan skape flere arbeidsplasser i mindre kommuner ved å legge til rette for rimelig kontorplass, fjernarbeid og ved å skape et attraktivt næringsmiljø. Noe som kan føre til flere tilflyttere for kommunen, både for unge voksne som har flyttet vekk fra hjemstedet, og fordi digitaliseringstrender i samfunnet åpner opp for å jobbe andre steder enn i lokalene til arbeidsgiver.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleCasestudie av lokaliseringsfaktorer og næringsutvikling for veiknutepunkter langs E18
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record