Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKnudsen, Jon P.
dc.contributor.authorNilsen, Malene Carstens
dc.date.accessioned2022-09-26T16:24:17Z
dc.date.available2022-09-26T16:24:17Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uia:inspera:106852828:4334178
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3021461
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractSammendrag Tema for oppgaven er koronatiltak i videregående skole og hvordan prosessen rundt innføringen av tiltak har vært. Det er spesielt lagt vekt på lokale forhold i Kristiansand kommune, og styringsutviklingen med tanke på prosessen av tiltak som er blitt iverksatt. Pandemien var i starten preget av mye usikkerhet og man hadde ikke nok kunnskap om viruset, SARS-Cov 2, i denne oppgaven omtalt som korona. Den omfattende tiltakspakken som stengte ned samfunnet, inkludert alle videregående skoler var en beslutning som var preget av hastverk, noe en krisesituasjon som koronasituasjonen utløste i Norge. Fra nedstengte skoler i mars 2020 til man fjernet tiltakene, har sentrale og lokale myndigheter brukt smitteverntiltak for å håndtere smittesituasjonen. Lokalt i kommunene har man jobbet sammen for å etablere tiltak som har vært passende ut ifra den lokale situasjonen. Tiltakene har vært utformet som anbefalinger eller forskrifter. På skolene har de to variantene blitt praktisert likt, men anbefalinger har administrasjonen i kommunen kunnet gi overfor skolene uten at det har vært politisk behandlet. Oppgaven vil se på hvordan styringsutviklingen av tiltakene har vært. Fra starten av pandemien hvor det var nasjonale tiltak til at man har måtte forholde seg til et nasjonalt overordnet nivå, men har kunne vedta strengere tiltak lokalt. Aktørene på lokalt nivå har jobbet sammen om å vedta tiltak på de videregående skolene som har vært passende med det aktuelle smittetrykket. Det har vært lokalt benyttet flere anbefalinger enn forskriftsfestede tiltak. Opplevelsen har basert på informantenes uttalelser vært at anbefalinger har vært tilsvarende etterfulgt. Det har vært lettere å innføre anbefalinger på grunn av at administrasjonen har kunne samarbeidet om tiltakene direkte til skolene uten at det har vært politisk behandlet. Lokale anbefalinger har kunne rette seg mer mot en gruppe, eksempelvis en skole eller en klasse, dermed har tiltakene vært målrettet til den aktuelle gruppen, og elevene har ikke fått unødvendige belastninger i form av tiltak ved flere anledninger.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleStyringsutvikling av koronatiltak
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel