Show simple item record

dc.contributor.advisorKnudsen, Paschen Jon
dc.contributor.authorEkse, Espelund Marie
dc.date.accessioned2022-09-26T16:24:15Z
dc.date.available2022-09-26T16:24:15Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uia:inspera:106852828:65918673
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3021457
dc.description.abstractI denne masteroppgaven undersøker jeg hvordan politiet, mer spesifikt Pass- og ID- enheten i Agder, kan tilrettelegge for medarbeiderdrevet innovasjon (MDI), og på den måten utnytte medarbeideres ressurser til å utvikle sine tjenester. Politiet opplever et stort innovasjonspress, og henger etter i utviklingen av særlig digitaliserte tjenester. I tillegg er ikke politiets virksomhet organisert for at medarbeidere skal jobbe innovativt. Kompetansen om innovasjon viser seg å være lav, samtidig som det er vanskelig å arbeide tverrfaglig. Om politiet skal møte forventninger fra samfunnet, kan økt innovasjonsevne være løsningen. Oppgaven besvarer følgende problemstilling: Hvordan kan medarbeidere være en ressurs for tjenesteutvikling i politiet? Case Pass og ID. For å besvare problemstillingen har jeg brukt en kvalitativ metode gjennom åpne, individuelle intervjuer, i tillegg til interne dokumenter og stortingsmeldinger. Det teoretiske grunnlaget for oppgaven omhandler medarbeiderdrevet innovasjon, organisasjonsstruktur, tjenesteutvikling og organisasjonskultur. En virksomhets innovasjonsevne sees gjerne i sammenheng med hvordan struktur, regelverk og rutiner legger føringer for medarbeidernes handlefrihet (Jacobsen & Thorsvik, 2019). Det er derfor interessant å se på hvordan en politisk styrt enhet i politiet tilrettelegger for at medarbeidere kan bidra til tjenesteutvikling, og hvordan organisasjonskulturen kan påvirke innovasjonsarbeidet. Mine funn viser at det er særlig tre hovedområder som må settes fokus på for å bedre tilrettelegge for MDI i politiet. Disse er organisasjon, kultur og kompetanse. Disse områdene må sees på som et samlet sett av innsatsområder, ikke enkeltområder. Skal politiet nå sine mål fremover mener jeg disse områdene må styrkes. Funnene i studien viser også at når medarbeiderne snakker om innovasjonsevne, er det gjerne selve fenomenet som beskrives og ikke selve meningsinnholdet. Jeg fant ingen konkrete systemer som ivaretar ideer til innovasjon, annet enn at man kan komme med løsningsforslag til nærmeste leder eller politiets IKT-systemer (PIT). Medarbeiderne bruker også nytekning og forbedring fremfor innovasjon når det snakkes om nye produkter eller tjenester. Innovasjon er derfor et begrep som det er lite kjennskap til i Pass- og ID- enheten.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleMedarbeiderdrevet innovasjon for tjenesteutvikling i politiet: Case Pass og ID
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record