dc.contributor.author | Hanstad, Kristoffer | |
dc.date.accessioned | 2015-09-25T13:53:29Z | |
dc.date.available | 2015-09-25T13:53:29Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/302104 | |
dc.description | Masteroppgave informasjonssystemer- Universitetet i Agder, 2015 | nb_NO |
dc.description.abstract | Større fleksibilitet representerer en utfordring for de tradisjonelle universitets og høgskolestudiene. Fleksible studier i dag har ofte en omfattende bruk av innspilte forelesninger som er blitt gjort tilgjengelig for studentene på nett.
Prosjektgruppen ved institutt for helse- og sykepleievitenskap ønsker å ta i bruk video i undervisningen i et praksisemne på universitetet i Agder(UiA). Prosjektet består av to prosjektledere og seks faglærere. Prosjektet innebærer en omstrukturering av dagens måte å undervise på. Dette skal de gjøre ved hjelp av blended learning modellen flipped classroom. Et prosjekt i universitets og høyskolesektoren består av flere interessenter, ved å ta i bruk interessentanalyse har jeg undersøkt hvem som er de viktigste aktørene og hva som er viktig for at prosjekt innen høyere utdanning lykkes.
Problemstillingen jeg ønsker å besvare er:
Hvem er de viktigste aktørene i gjennomføringen av et flipped classroom prosjekt i høyere utdanning og hva er viktig for at et slikt prosjekt lykkes?
For å besvare problemstillingen har jeg benyttet meg av Mitchell, Agle og Wood sin «Stakeholder salience model». Modellen blir brukt for å kartlegge hvor viktige interessentene er ut i fra tre egenskaper; makt, legitimitet og urgency.
Studien er gjennomført som en fortolkende kvalitativ studie hvor jeg har studert prosjektgruppen ved institutt for helse-sykepleievitenskap. Jeg har tatt i bruk tre ulike former for datainnsamling; observasjon, intervju og dokumentanalyse. Med bruk av interessentanalyse er studiens viktigste funn:
- Ledelsen har mest makt i prosjektet
- Prosjektledelsen har mangel på makt i prosjektet
- Faglærerne og prosjektledelsen har størst grad av legitimitet
- Ledelsen har lav grad av legitimitet
- Prosjektledelsen har størst grad av urgency
- Ledelsen og faglærerne har en middels til lav grad av urgency
- Ledelsen, faglærerne og prosjektlederne er de viktigste aktørene i prosjektet
- Interessentanalysen avdekker at høy grad av legitimitet erstatter mangel på makt blant prosjektledelsen og er det viktig for at prosjektet lykkes.
Studien bidrar til å belyse sekundære interessenters viktighet ved gjennomføringen av et prosjekt i høyere utdanning og dens organisasjonsstruktur. Jeg har ikke lykkes å finne studier med tilsvarende resultater og kan være et nytt bidrag for forskning på sekundære interessenter i organisasjoner med profesjonelt byråkrati som organisasjonsstruktur.
I videre forskning hadde det vært av stor interesse å finne tilsvarende studier innenfor samme sektor og organisasjonsstruktur for å se om resultatene kan være like eller motstridende fra de resultater jeg presenterer i mitt studie. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | Universitetet i Agder ; University of Agder | nb_NO |
dc.subject.classification | IS 501 | |
dc.title | En casestudie av et «Flipped Classroom» prosjekt innen Høyere Utdanning: Kriterier for å lykkes sett fra et interessentperspektiv | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Technology: 500::Information and communication technology: 550 | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 72 s. | nb_NO |