En casestudie av et «Flipped Classroom» prosjekt innen Høyere Utdanning: Kriterier for å lykkes sett fra et interessentperspektiv
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/302104Utgivelsesdato
2015Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Større fleksibilitet representerer en utfordring for de tradisjonelle universitets og høgskolestudiene. Fleksible studier i dag har ofte en omfattende bruk av innspilte forelesninger som er blitt gjort tilgjengelig for studentene på nett.
Prosjektgruppen ved institutt for helse- og sykepleievitenskap ønsker å ta i bruk video i undervisningen i et praksisemne på universitetet i Agder(UiA). Prosjektet består av to prosjektledere og seks faglærere. Prosjektet innebærer en omstrukturering av dagens måte å undervise på. Dette skal de gjøre ved hjelp av blended learning modellen flipped classroom. Et prosjekt i universitets og høyskolesektoren består av flere interessenter, ved å ta i bruk interessentanalyse har jeg undersøkt hvem som er de viktigste aktørene og hva som er viktig for at prosjekt innen høyere utdanning lykkes.
Problemstillingen jeg ønsker å besvare er:
Hvem er de viktigste aktørene i gjennomføringen av et flipped classroom prosjekt i høyere utdanning og hva er viktig for at et slikt prosjekt lykkes?
For å besvare problemstillingen har jeg benyttet meg av Mitchell, Agle og Wood sin «Stakeholder salience model». Modellen blir brukt for å kartlegge hvor viktige interessentene er ut i fra tre egenskaper; makt, legitimitet og urgency.
Studien er gjennomført som en fortolkende kvalitativ studie hvor jeg har studert prosjektgruppen ved institutt for helse-sykepleievitenskap. Jeg har tatt i bruk tre ulike former for datainnsamling; observasjon, intervju og dokumentanalyse. Med bruk av interessentanalyse er studiens viktigste funn:
- Ledelsen har mest makt i prosjektet
- Prosjektledelsen har mangel på makt i prosjektet
- Faglærerne og prosjektledelsen har størst grad av legitimitet
- Ledelsen har lav grad av legitimitet
- Prosjektledelsen har størst grad av urgency
- Ledelsen og faglærerne har en middels til lav grad av urgency
- Ledelsen, faglærerne og prosjektlederne er de viktigste aktørene i prosjektet
- Interessentanalysen avdekker at høy grad av legitimitet erstatter mangel på makt blant prosjektledelsen og er det viktig for at prosjektet lykkes.
Studien bidrar til å belyse sekundære interessenters viktighet ved gjennomføringen av et prosjekt i høyere utdanning og dens organisasjonsstruktur. Jeg har ikke lykkes å finne studier med tilsvarende resultater og kan være et nytt bidrag for forskning på sekundære interessenter i organisasjoner med profesjonelt byråkrati som organisasjonsstruktur.
I videre forskning hadde det vært av stor interesse å finne tilsvarende studier innenfor samme sektor og organisasjonsstruktur for å se om resultatene kan være like eller motstridende fra de resultater jeg presenterer i mitt studie.
Beskrivelse
Masteroppgave informasjonssystemer- Universitetet i Agder, 2015