LIVEBRANSJEN ETTER TO ÅR MED PANDEMI: ERFARINGER OG FORVENTINGER TIL FREMTIDEN
Abstract
Det eksisterer ingen tvil om at covid-19 pandemien har påvirket norsk livebransje og samfunnet i Norge i en betydelig grad. Livebransjen har opplevd både muligheter og utfordringer de siste to årene. Formålet med denne studien var å se på hvordan en krise slik som covid-19 pandemien har påvirket livebransjen med hensyn til utvikling og innovasjon.
Problemstillingen ble dermed utformet til dette:
Har to år med unntakstilstand resultert i økt innovasjon i norsk livebransje?
Kvalitativ metode ble benyttet for tilegning av kunnskap og innsikt i det utforskende studie. Ulike representanter fra livebransjen deltok i datainnsamling ved dybdeintervjuer, samt relevant teoretisk rammeverk for å belyse problemstillingen.
Hovedfunnene innad i denne studien viser til at krisen har resultert i økt innovasjon i norsk livebransje. Det har blitt utviklet mindre inkrementelle innovasjoner som har forbedret og styrket eksisterende produkter og/eller prosesser i norsk livebransje.
Aktørene bekrefter antakelsen og teorien om at krise trigger et skifte, og at skifte bidrar til nye utviklinger og innovasjoner for aktørene livebransjen. Dette støtter opp modellen som ble utformet på bakgrunn av det teoretiske rammeverket ved overtall av muligheter for krise i innovasjon