Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorØyna, Stine
dc.contributor.authorTorve, Maren Oustad
dc.date.accessioned2022-09-21T16:23:41Z
dc.date.available2022-09-21T16:23:41Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uia:inspera:109927322:10864015
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3020309
dc.description.abstractVirtuelle team, hjemmekontor og samarbeidsteknologi har endret hvordan bedrifter kommuniserer og samhandler på, og har gitt større fleksibilitet til den ansatte. Som en følge av digitaliserte systemer og ressurser har fjernarbeid og hybridkontor blitt tilgjengelig for kontorarbeidere, og for de som arbeider i team. Denne studien fokuserer på å gi bredere forståelse om hvordan dette har påvirket arbeidsstrukturen i norske bedrifter, og hvilke konsekvenser virtuelt arbeid har ført med seg. Gjennom en kvalitativ casestudie av åtte norske teknologibedrifter forsøkes det å identifisere hvordan organisasjonene har endret seg og avdekke positive og negative konsekvenser. Blant annet sosiale relasjoner, kommunikasjon, motivasjon, arbeid og fritid, ledelse og investeringer. I diskusjonen blir funnene drøftet opp mot tidligere forskning og litteratur. Resultatene viser at sosiale relasjoner, ledelse, sosial og teknologisk kompetanse, og teknologiske verktøy er faktorer som påvirkes og er avgjørende for at bedriften skal lykkes med arbeidsstrukturen. Nøkkelord: Virtuelle team; hjemmekontor; konsekvenser; organisasjonsstruktur; samarbeidsteknologi. Virtual teams, remote offices and collaboration technologies has changed how organizations communicate and interact, while also increased the employee’s flexibility. For employees who have traditionally worked in co-located offices, including teams, digitized systems and resources have resulted in remote work and hybrid offices. This study focuses on providing a broader understanding of how this has affected work structure of Norwegian firms, and what consequences it has given. Through a qualitative case study with eight Norwegian technology firms, an attempt is made to identify how the organizations have changed and uncover positive and negative consequences. Such as social relations, communication, motivation, work and leisure, leadership, and investments. The results are discussed against previous research and literature. The results suggest that social relations, leadership, social and technological competence, and technological tools are factors that are influenced and are crucial for the company to succeed. Keywords: Virtual teams; remote work; consequences; organizational culture; collaboration technology.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleNye muligheter med virtuelle team, hjemmekontor og samarbeidsteknologi: en kvalitativ casestudie
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel