Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSæbø, Øystein
dc.contributor.authorEllingsen, Gina
dc.date.accessioned2022-09-20T16:23:38Z
dc.date.available2022-09-20T16:23:38Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uia:inspera:110014674:70336132
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3019822
dc.description.abstractStore deler av verdenssamfunnet er i dag basert på digital teknologi, noe som får konsekvenser for hva vi lærer, hvilke muligheter vi har for gode læringsprosesser og hva som er nyttig å lære, samt kunnskapsrelevansen for samfunnet og arbeidslivet (Kluge, 2021). Fornyelsen av læreplanverket i den norske grunnskolen skal forberede elevene på fremtiden, styrke utviklingen av elevenes dybdelæring og forståelse. Kravene som stilles om tilpasset og tilrettelagt undervisning for den enkelte elev, viser seg å være vanskelig for én lærer å innfri i en hel klasse alene. Fremvekst av læringssystemer som baserer seg på AI-teknologi, vinner frem grunnet deres evne til å tilpasse læringsinnhold til brukerens behov, og på bakgrunn av dette har formålet med denne studien vært å besvare følgende forskningsspørsmål: «Hvilken betydning kan en personlig mentor drevet av kunstig intelligens få for elevens skolehverdag?» Det har blitt gjennomført et case studie med semistrukturerte intervju for å undersøke hvordan undervisningen ser ut i dag, og for å kartlegge behovet for en personlig mentor drevet av kunstig intelligens. Funnene diskuteres og analyseres opp mot teori som handler om læring, hva det vil si å ha en personlig mentor, og læringssystemer som baserer seg på teknologi som kunstig intelligens, samt sosioteknisk teori. For å kunne besvare det overordnede forskningsspørsmålet har jeg supplert med to underspørsmål som tar utgangspunkt i å kartlegge behovet for en personlig mentor drevet av kunstig intelligens, og å se på hvilke forutsetninger skolen har for å ta i bruk ny teknologi. Studien har gjennom 13 intervjuer med elever, pedagoger, skoleledere og teknologer avdekket et behov for en personlig mentor drevet av kunstig intelligens. Pedagogene har for mange roller å fylle, og trenger avlastning på sine administrative oppgaver. Elevene navigerer mellom flere forskjellige læreplattformer, som viser seg å være mer forvirrende enn oppklarende. Noen av pedagogene må benytte seg av egen fritid til å planlegge undervisningen for å komme i mål. Til tross for dette klarer ikke pedagogen å innfri kravet om tilpasset undervisning til hver enkelt elev, i en klasse med 25 elever på én pedagog. Elevene ønsker seg tettere oppfølging, mer kreative oppgaver og muligheten for en personifisert profil. Ved å implementere en personlig mentor drevet av kunstig intelligens, vil elevenes hverdag kunne tilpasses elevens forutsetninger for læring, samt gi elevene et bedre tilpasset undervisningsopplegg. I tillegg vil en personlig mentor drevet av kunstig intelligens kunne bidra til å avlaste pedagogen, noe som kan medføre at pedagogen er mere til stede for elevene som trenger det, og også bidra til at arbeidsmengden ikke er like stor som i dag.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleEn personlig mentor drevet av kunstig intelligens
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel