Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKvinen, Tor Geir
dc.contributor.authorBjørnarå, Charlotte P.
dc.contributor.authorEieland, Tuva
dc.date.accessioned2022-09-07T16:23:14Z
dc.date.available2022-09-07T16:23:14Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uia:inspera:108371399:29936798
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3016385
dc.description.abstractHvilke psykologiske faktorer finner vi sentrale for læring hos et innovativt teknologiselskap, og hvordan virker disse faktorene? En single case studie av et av verdens fremste teknologiselskap, avdeling Norge. Teknologisk utvikling og radikale endringer gjør at etablerte selskaper raskt må tilpasse seg og innovere for å være konkurransedyktige (Degryse, 2017; Schwartzmüller, Brosi, Duman, & Welpe, 2018; Tidd & Bessant, 2018). Det vises til at økt kompleksitet og usikkerhet stiller krav til en annen type ledelse enn tidligere, der leder bør etterstrebe og involvere de ansatte for å nyttiggjøre seg av hele teamets kompetansebredde. Tidd og Bessant understreker faktorer som tillit og åpenhet, utfordring og involvering, støtte og rom for idé-utveksling, kontroll, konflikt og debatt, risiko-vilje, samt frihet som grunnleggende faktorer som fremmer eller hemmer innovasjonskapasitet (Tidd & Bessant, 2018,s123; Meyer, Stensaker, Bjerke, & Haueng, 2022) Gjennom en kvalitativ casestudie av en norsk avdeling i et av verdens mest innovative teknologiselskap, presenterer vi funn som viser hvilke psykologiske faktorer vi finner sentrale for læring, samt hvordan vi tolker at disse faktorene virker i praksis. Studien presenterer funn som antyder at det foreligger en rekke psykologiske faktorer, som bidrar direkte til læring hos casebedriften. Sterkt fokus på mangfold og likestilling bidrar til økt kreativitet og innovasjon, der individenes ulike bakgrunn, perspektiv og kompetanse anses som ett av deres viktigste konkurransefortrinn. Gjennom involvering oppfordrer selskapet til utforsking, og uttrykker at de er avhengige av at ansatte prøver nye ting og tar kalkulert risiko på eget initiativ. Studien indikerer at respondentene i vårt utvalg har høy grad av psykologisk trygghet, med lav terskel for å innrømme feil eller spørre om hjelp. Casebedriftens verdier har sterk forankring i organisasjonen, og fungerer i praksis som en rettesnor for ønsket atferd og bidrar til gjensidig respekt og tillitt. Selskapet benytter en rekke verktøy som fremmer kunnskapsdeling og hjelpeatferd, der transparens sørger for tilgjengelighet og deling for felles læring. Omfattende onboarding av nyansatte er et av verktøyene respondentene oppgir har bygget trygghet og tilhørighet, der den ansatte lærer hvordan nyttiggjøre seg av selskapets ressurser. For å bygge en fryktløs organisasjon har vi funnet at leders kommunikasjon og lederferdigheter er bærende elementer. Støttende ledelse og flate strukturer gir trygghet til å si ifra, samt ufarliggjør deling av feil. Avslutningsvis har studien avdekket betydningen av transparens, og hvordan virkemidlet bygger tillitt til produktene, tillitt hos kunder, samt gjensidig tillitt internt. Dette sørger for tilgjengelighet og deling for felles læring, samt oppfordrer til kunnskapsdeling og hjelpeadferd.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleDen Fryktløse Organisasjon
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel