Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorTorjesen, Dag Olaf
dc.contributor.authorArnesen, Peder Anton
dc.date.accessioned2022-07-27T16:23:29Z
dc.date.available2022-07-27T16:23:29Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uia:inspera:114766984:22846324
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3008881
dc.description.abstractDenne masteroppgaven er en kvalitativ studie som baserer seg på semistrukturert intervju med ti personer som arbeider i og i nær tilknytning til Helsefelleskapet i Agder. Helsefelleskapet er et samarbeid mellom kommuner og sykehus som har som mål å øke kvaliteten på helsetjenester i regionen og skape et mer helhetlig pasientforløp. Hvordan bidrar Helsefelleskapet i Agder til bedre samhandling og integrerte helsetjenester til fordel for pasientene og deres behov? Her vil jeg spesielt fokusere på styring og koordinering, hvor følgende problemstillinger belyses: Hvordan ulike styrings- og koordineringsvirkemidler som Helsefelleskapet har tatt i bruk bidrar til bedre samhandling og integrerte og fordelaktige helsetjenester til pasienter i Agder? Studien viser at informantene oppfatter samhandlingen og koordineringen som god og at de organisatoriske, juridiske og faglige styringsvirkemidler påvirker samarbeidet i positiv retning, men erfarer at det er utfordringer med de økonomiske styringsvirkemidlene. Det avdekkes i studien at det etterlyses bedre finansieringsordninger fra statlig side til å underbygge samhandling mellom partene. Delavtalene som kommunene og sykehusene har inngått for å sikre bedre samhandling virker ikke heller alltid etter hensikten. Noen av informantene i Helsefelleskapet erfarer her at de ikke nødvendigvis er slik at kommuner og sykehusene er likestilte med hensyn til rettigheter og plikter. Det avdekkes også i studien at pasientenes behov og stemmer blir ivaretatt gjennom brukerrepresentasjon på alle styringsnivå innen helsesektoren i Agder. Intervjudataene avdekker også at det på det strategiske nivået, som arbeider med å utforme og planlegge integrerte helsetjenester mellom kommuner og sykehus, i liten grad ser ut til å ha kunnskaper og innsikter om hvordan pasienter erfarer samhandlingen. Det kommer frem i studien at brukerrepresentantene i regionen i liten grad er aktive med å dele pasienterfaringer med hensyn til samhandling.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleHvordan ulike styrings- og koordineringsvirkemidler som Helsefelleskapet har tatt i bruk bidrar til bedre samhandling og integrerte og fordelaktige helsetjenester til pasienter i Agder?
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel