dc.description.abstract | På samme tid som det kan argumenteres for at offentlige og private organisasjoner vokser nærmere hverandre, vokser kravene de møter med samfunnets utvikling. Alle organisasjoner er uavhengig av sektortilhørighet forventet å opptre på en samfunnsmessig ansvarlig måte, og for å vise denne ansvarligheten må organisasjonene formidle sitt arbeid på feltet til aktører i sine omgivelser. Ved å rapportere om sitt samfunnsansvar kan organisasjoner bygge legitimitet som bidrar til forretningsmessige fordeler og deres overlevelse. Disse tiltakene har aktørene i omgivelsene liten grad av tilgang til å kontrollere, noe som legger opp til at organisasjoner kan manipulere informasjonen de sender ut.
Denne oppgaven tar for seg organisasjoner i offentlig, privat og delprivat sektor og sammenligner måtene de rapporterer som sitt samfunnsansvar i sine årsregnskap og nettsidene sine. Den ser på hvordan informasjonen som rapporteres fordeler seg tematisk, mellom de ulike rapporteringsplattformene, etter sektortilhørighet og hvor stor grad av ulikheter vi finner i tiltakene som blir rapportert til de ulike aktørene i virksomhetenes omgivelser. Undersøkelsen avdekker en rekke ulikheter som speiler en informasjonsskjevhet i hvordan virksomhetene presenterer seg selv i årsregnskap levert til Brønnøysundregistrene og på egne nettsider. Disse ulikhetene diskuteres i lys av en instrumentell og en institusjonell organisasjonsforståelse.
Videre presenteres implikasjoner av denne skjevheten og forslag til videre forskning på feltet. | |