Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLund, Janne
dc.contributor.authorLarsson, Rebekka Langemyr
dc.date.accessioned2022-07-13T16:23:20Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uia:inspera:110286236:9754694
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3005163
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractVold mot barn i nære relasjoner er et svært aktuelt tema. En undersøkelse viser til at av deltakerne som hadde svart på spørsmål var det 25 % som hadde opplevd fysisk vold fra en foreldre første gang før fylt 6 år (NKVTS, 2015). Konsekvensene kan være store, både på individnivå og samfunnsnivå. Med bakgrunn i høye tall fra forekomst og konsekvensene det kan ha, er det viktig å komme inn tidlig for å forebygge. Dette har barnehager en sentral rolle til å gjøre, dette står nedført i rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver (Kunnskapsdepartementet, 2017). Formålet med min studie er å undersøke hvordan barnehager arbeider forebyggende med tematikken vold i nære relasjoner. Dette innebærer hvordan barnehager arbeider forebyggende generelt rettet mot alle barn, og hvordan de arbeider når det har oppstått en konkret mistanke om at et barn er utsatt for vold i nære relasjoner. Dette skal belyses gjennom problemstillingen Hvordan arbeider barnehager forebyggende med bekymring for vold mot barn? For å besvare problemstillingen benyttet jeg meg av en kvalitativ forskningsmetode, herunder semistrukturert intervju. Utvalget i denne studien bestod av fem deltakere der alle er barnehagelærere med flere års erfaring. Intervjuet har hatt som fokus å fange opp kunnskapen og erfaringene barnehagelærere har i arbeid med vold mot barn i nære relasjoner. I studien ble det brukt en tematisk analyse for å bearbeide datamaterialet mitt. Dette ga et resultat i to hovedtema 1) forberedelse til bekymring og 2) handling ved bekymring. Funnene i denne studien viser at barnehagelærere har mye kompetanse fra kunnskap og erfaring om tematikken. Det viser også til at de gjør mye arbeid for å forebygge og oppdage at dette skjer, og handle deretter. Det arbeides både i et primær – og sekundærforebyggende perspektiv. Forebygging kan føre til økt kompetanse hos barnehagelærere at i sin forberedelse til bekymring så øker de sin kompetanse med å jobbe med tematikken og videre gjennom handling ved at de får mer erfaringsbasert kunnskap.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.title"Våge å se - tørre å ta feil" En kvalitativ studie av barnehagers forebyggende arbeid med bekymring for vold mot barn.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel