Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHøigaard, Rune
dc.contributor.advisorHofseth, Erik
dc.contributor.authorDelviken, Sander
dc.date.accessioned2022-07-13T16:23:12Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uia:inspera:106931150:64331241
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3005158
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractInnledning: I toppidrett er mentale ferdigheter helt avgjørende for prestasjon. For å utvikle optimale mentale ferdigheter hos en utøver, er det helt avgjørende å forstå de mentale kravene som er avgjørende i hver idrett. I tillegg er det viktig å ha en forståelse av hver enkelt utøvers behov og ferdigheter, samt hvordan de responderer på de potensielt unike mentale kravene og utfordringene i sin idrett. Hensikten med denne studien var å undersøke verdensklasse- og eliteutøvere og treneres opplevde mentale krav i sandvolleyball, og hvordan de forberedte seg og responderte på disse kravene. Metode: Ni spillere (3 kvinner og 6 menn) og 4 trenere (1 kvinne og 3 menn) fra de norske landslagene i sandvolleyball deltok gjennom individuelle semistrukturerte intervju og fortalte om de opplevde mentale kravene erfart på trening, i konkurranse og i relasjon. Intervjuene ble transkribert og kodet ved hjelp av en induktiv tematisk analyse (Braun et al., 2016). Resultat: Tre temaer ble utformet i trening; ‘tilstedeværelse’, ‘lidenskap’ og ‘selvregulert læring’. Fem tema kom frem i forhold til konkurransegjennomføringen; ‘tilstedeværelse’, ‘frykt og tvil’, ‘takle identifiserbarhet’, ‘oppgaveorientert tankemønster’ og ‘balanse’. To tema ble utformet fra relasjonene i prestasjonsteamet; ‘intrateam relasjoner’ og ‘interteam relasjoner’. Konklusjon: Ved å ta utgangspunkt i funnene kan det gi mulighet til trenere og idrettspsykologer å optimalisere treninger, konkurranser og relasjoner gjennom utvikling av mentale ferdigheter. Opplevelsen av de ulike mentale kravene vil variere og individuell tilpasning er derfor avgjørende for å sikre best mulig prestasjoner. Nøkkelord: Mentale krav, sandvolleyball, trening, konkurranse, relasjon.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleMed hodet i sanden: En kvalitativ studie på eliteutøvere og treneres opplevde mentale krav i sandvolleyball
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel