dc.description.abstract | Innledning: I toppidrett er mentale ferdigheter helt avgjørende for prestasjon. For å utvikle
optimale mentale ferdigheter hos en utøver, er det helt avgjørende å forstå de mentale kravene
som er avgjørende i hver idrett. I tillegg er det viktig å ha en forståelse av hver enkelt utøvers
behov og ferdigheter, samt hvordan de responderer på de potensielt unike mentale kravene og
utfordringene i sin idrett. Hensikten med denne studien var å undersøke verdensklasse- og
eliteutøvere og treneres opplevde mentale krav i sandvolleyball, og hvordan de forberedte seg
og responderte på disse kravene.
Metode: Ni spillere (3 kvinner og 6 menn) og 4 trenere (1 kvinne og 3 menn) fra de norske
landslagene i sandvolleyball deltok gjennom individuelle semistrukturerte intervju og fortalte
om de opplevde mentale kravene erfart på trening, i konkurranse og i relasjon. Intervjuene ble
transkribert og kodet ved hjelp av en induktiv tematisk analyse (Braun et al., 2016).
Resultat: Tre temaer ble utformet i trening; ‘tilstedeværelse’, ‘lidenskap’ og ‘selvregulert
læring’. Fem tema kom frem i forhold til konkurransegjennomføringen; ‘tilstedeværelse’,
‘frykt og tvil’, ‘takle identifiserbarhet’, ‘oppgaveorientert tankemønster’ og ‘balanse’. To
tema ble utformet fra relasjonene i prestasjonsteamet; ‘intrateam relasjoner’ og ‘interteam
relasjoner’.
Konklusjon: Ved å ta utgangspunkt i funnene kan det gi mulighet til trenere og
idrettspsykologer å optimalisere treninger, konkurranser og relasjoner gjennom utvikling av
mentale ferdigheter. Opplevelsen av de ulike mentale kravene vil variere og individuell
tilpasning er derfor avgjørende for å sikre best mulig prestasjoner.
Nøkkelord: Mentale krav, sandvolleyball, trening, konkurranse, relasjon. | |