Med hodet i sanden: En kvalitativ studie på eliteutøvere og treneres opplevde mentale krav i sandvolleyball
Description
Full text not available
Abstract
Innledning: I toppidrett er mentale ferdigheter helt avgjørende for prestasjon. For å utvikle optimale mentale ferdigheter hos en utøver, er det helt avgjørende å forstå de mentale kravenesom er avgjørende i hver idrett. I tillegg er det viktig å ha en forståelse av hver enkelt utøversbehov og ferdigheter, samt hvordan de responderer på de potensielt unike mentale kravene og utfordringene i sin idrett. Hensikten med denne studien var å undersøke verdensklasse- ogeliteutøvere og treneres opplevde mentale krav i sandvolleyball, og hvordan de forberedte seg og responderte på disse kravene.Metode: Ni spillere (3 kvinner og 6 menn) og 4 trenere (1 kvinne og 3 menn) fra de norske landslagene i sandvolleyball deltok gjennom individuelle semistrukturerte intervju og fortalte om de opplevde mentale kravene erfart på trening, i konkurranse og i relasjon. Intervjuene ble transkribert og kodet ved hjelp av en induktiv tematisk analyse (Braun et al., 2016). Resultat: Tre temaer ble utformet i trening; ‘tilstedeværelse’, ‘lidenskap’ og ‘selvregulert læring’. Fem tema kom frem i forhold til konkurransegjennomføringen; ‘tilstedeværelse’, ‘frykt og tvil’, ‘takle identifiserbarhet’, ‘oppgaveorientert tankemønster’ og ‘balanse’. To tema ble utformet fra relasjonene i prestasjonsteamet; ‘intrateam relasjoner’ og ‘interteam relasjoner’.Konklusjon: Ved å ta utgangspunkt i funnene kan det gi mulighet til trenere og idrettspsykologer å optimalisere treninger, konkurranser og relasjoner gjennom utvikling avmentale ferdigheter. Opplevelsen av de ulike mentale kravene vil variere og individuell tilpasning er derfor avgjørende for å sikre best mulig prestasjoner.Nøkkelord: Mentale krav, sandvolleyball, trening, konkurranse, relasjon.