Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorGaard, Harald Sylkfest
dc.date.accessioned2015-09-11T11:01:15Z
dc.date.available2015-09-11T11:01:15Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/299581
dc.descriptionMasteroppgave idrettsvitenskap- Universitetet i Agder, 2015nb_NO
dc.description.abstractStudiets formål er å utforske konseptet felles mentale modeller (FMM) i fotballteams naturlige kontekst. Medlemmene i team som har FMM hevdes å i større grad ha evnen til å koordinere og tilpasse sine handlinger til oppgaven, miljøet og andre teammedlemmer (Cannon‐Bowers & Bowers, 2006). Fordi FMM forventes å spille en sentral rolle for fotballteams samhandlingsevne og organisering har jeg valgt å designe studien som et case-­‐studie. Jeg har forsøkt å utforske eksistens og innhold av fotballspesifikke FMM-­‐kunnskaper, –ferdigheter og teamtrening i elitefotballteam. Det empiriske materialet er innsamlet ved bruk av observasjon, intervju og lydopptak av to ulike teamtreningstiltak. Hovedvekten av datamaterialet baserer seg på dybdeintervjuer med to hovedtrenere og fire spillere fra to norske elitefotballteam. Funn fra studien viser at FMM spiller en rolle i elitefotballteam, men at det er ulik FMM i teamene. I tråd med Eccles og Tenenbaum (2004) uttaler informantene eksplisitt informasjon om teamets FMM, men stort sett på makronivå. På mikronivå tyder funnene på at teamenes offensive samhandling basere seg på spillernes kreativitet, spilleforståelse og kunnskaper om hverandre. Trenerne tar hensyn til motstanderteamet og arbeider systematisk for å utvikle en motstanderspesifikk-­‐FMM før kamp. Påvirkende faktorer for teamets FMM, FMM-­‐kunnskapsstrukturer og ferdigheter i å sette denne kunnskapen til liv er funnet i denne studien, men de innsamlede dataene tyder også på at et teams overordnede strategi ikke er teamets mest effektive strategi for å oppnå målscoring. Til tross for at holdninger, oppgaverelaterte kunnskaper og -­‐ferdigheter sannsynligvis spiller en viktig rolle i fotballteam er oppgaven begrenset til å fokusere på oppgavespesifikke kunnskaper, ferdigheter og teamtreningstiltak i elitefotballteamets naturlige kontekst (Cannon-­‐Bowers & Salas, 1998).nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversitetet i Agder ; University of Agdernb_NO
dc.subject.classificationME 517
dc.titleFelles mentale modeller i elitefotball: En casestudie av delt oppgavespesifikk kunnskap, ferdighet og teamtrening i to norske team.nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Social science in sports: 330::Physical education and sport psychology: 333nb_NO
dc.source.pagenumber114 s.nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel