Felles mentale modeller i elitefotball: En casestudie av delt oppgavespesifikk kunnskap, ferdighet og teamtrening i to norske team.
Abstract
Studiets
formål
er
å
utforske
konseptet
felles
mentale
modeller
(FMM)
i
fotballteams
naturlige
kontekst.
Medlemmene
i
team
som
har
FMM
hevdes
å
i
større
grad
ha
evnen
til
å
koordinere
og
tilpasse
sine
handlinger
til
oppgaven,
miljøet
og
andre
teammedlemmer
(Cannon‐Bowers
&
Bowers,
2006).
Fordi
FMM
forventes
å
spille
en
sentral
rolle
for
fotballteams
samhandlingsevne
og
organisering
har
jeg
valgt
å
designe
studien
som
et
case-‐studie.
Jeg
har
forsøkt
å
utforske
eksistens
og
innhold
av
fotballspesifikke
FMM-‐kunnskaper,
–ferdigheter
og
teamtrening
i
elitefotballteam.
Det
empiriske
materialet
er
innsamlet
ved
bruk
av
observasjon,
intervju
og
lydopptak
av
to
ulike
teamtreningstiltak.
Hovedvekten
av
datamaterialet
baserer
seg
på
dybdeintervjuer
med
to
hovedtrenere
og
fire
spillere
fra
to
norske
elitefotballteam.
Funn
fra
studien
viser
at
FMM
spiller
en
rolle
i
elitefotballteam,
men
at
det
er
ulik
FMM
i
teamene.
I
tråd
med
Eccles
og
Tenenbaum
(2004)
uttaler
informantene
eksplisitt
informasjon
om
teamets
FMM,
men
stort
sett
på
makronivå.
På
mikronivå
tyder
funnene
på
at
teamenes
offensive
samhandling
basere
seg
på
spillernes
kreativitet,
spilleforståelse
og
kunnskaper
om
hverandre.
Trenerne
tar
hensyn
til
motstanderteamet
og
arbeider
systematisk
for
å
utvikle
en
motstanderspesifikk-‐FMM
før
kamp.
Påvirkende
faktorer
for
teamets
FMM,
FMM-‐kunnskapsstrukturer
og
ferdigheter
i
å
sette
denne
kunnskapen
til
liv
er
funnet
i
denne
studien,
men
de
innsamlede
dataene
tyder
også
på
at
et
teams
overordnede
strategi
ikke
er
teamets
mest
effektive
strategi
for
å
oppnå
målscoring.
Til
tross
for
at
holdninger,
oppgaverelaterte
kunnskaper
og
-‐ferdigheter
sannsynligvis
spiller
en
viktig
rolle
i
fotballteam
er
oppgaven
begrenset
til
å
fokusere
på
oppgavespesifikke
kunnskaper,
ferdigheter
og
teamtreningstiltak
i
elitefotballteamets
naturlige
kontekst
(Cannon-‐Bowers
&
Salas,
1998).
Description
Masteroppgave idrettsvitenskap- Universitetet i Agder, 2015