Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSyrstadeng, Ingrid
dc.date.accessioned2015-09-11T08:45:39Z
dc.date.available2015-09-11T08:45:39Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/299498
dc.descriptionMasteroppgave samfunnskommunikasjon- Universitetet i Agder, 2015nb_NO
dc.description.abstractI denne studien har jeg sett på krysningspunktet mellom reklame og journalistikk. Målet har vært å finne ut av hvilke likheter og forskjeller det er på nyhetsimiterende annonser, tradisjonelle annonser og journalistiske forsidehenvisninger, samt reklameartikler og redaksjonelle saker. Oppgavens problemstillinger er:  Hvordan skiller reklameartikler seg fra forbrukerjournalistikk i forhold til journalistiske kriterier og sentrale sjangertrekk?  Hvordan presenteres nyhetsimiterende annonser på nettavisfrontene i forhold til tradisjonelle reklameannonser og nyhetshenvisninger? For å finne svaret på disse har jeg blant annet brukt teori om journalistikk, reklame og digitale diskurser. Det er kvalitativ forskningsmetode som er brukt i begge delene av tekstanalysen. For å svare på den første problemstillingen har jeg gjennomført en breddeanalyse av forsidehenvisningene til fem norske nettaviser gjennom en uke. Disse sammenliknet jeg med tradisjonelle annonser og journalistiske nyhetshenvisninger. De tre ulike kategoriene er analysert ved bruk av Engebretsens (2007) teori om de tre diskursdimensjonene. Den andre problemstillingen har jeg svart på ved å gjennomføre en næranalyse av tre reklameartikler. Disse er også hentet fra samme materiale som breddeanalysen. Tekstene analyseres ved å se på sentrale sjangertrekk ved forbrukerjournalistikk og journalistiske kriterier for god forbrukerjournalistikk. Funnene i oppgaven viser at de nyhetsimiterende forsideannonsene bidrar til å svekke nettavisenes legitimitet. Dette er fordi de er svært like journalistiske nyhetshenvisninger og bidrar derfor til å viske ut grensene mellom journalistikk og reklame. Innholdet i reklameartiklene følger ikke i like stor grad forbrukerjournalistikkens sjangertrekk og kriterier. Disse tekstene tilhører altså en egen sjanger, som ligner på journalistikk, men som har flere tydelige forskjeller.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversitetet i Agder ; University of Agdernb_NO
dc.subject.classificationKOM 500
dc.titleJournalistikkens fiende – eller bare en god nabo? En studie av likheter og forskjeller mellom reklametekster og redaksjonelt innhold i fem norske nettaviser.nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Media science and journalism: 310nb_NO
dc.source.pagenumber86 s.nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel